Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.
Re: Regia Navale Saetta. Grundmålad. Sid 15.
Det är OK, du kan få rensa bordet först innan du ger dig på nästa projekt 

Stellan Schroeder Englund
Spica klassen har Allt om hobby haft ritningar på och originalet kan du åka och titta på, ja till och med åka med på en tur, här:Ulf Lundberg skrev:En stadsjagare vore kul att bygga, likaså någon av italienjagarna. Min farfar var andre löjtnant ombord på Puke.Stellan skrev:HAr du funderat på ett svenskt fartyg någon gång? I brun/grå/grönt beredskapscamou?
Kryssaren Göta Lejon var ett vackert och lyckat fartyg. En Spicabåt i 1:72 vore ball. Grejen är bara att få tag på vettiga ritningar.
Hittills har allt detta stannat på funderings-stadiet.
Uffe
http://www.t121spica.se/
Norrköpings klassen (även kallad Spica II - eller "kopian" av en del

http://www.robotbatar.se/
Har för mig att det visats fina bilder på modeller av båda dessa här på sidan.
/Anders
-
Veckan har ägnats åt att justera målning och limma småprylar.
Så här ser det ut nu.

Artilleri och torpedtuber står lösa på däck. De hör till de sista delar som jag limmar fast.
Som synes har jag även tillverkat ett par master.

Seg period just nu, men jag gnetar vidare.
Uffe
Så här ser det ut nu.

Artilleri och torpedtuber står lösa på däck. De hör till de sista delar som jag limmar fast.
Som synes har jag även tillverkat ett par master.

Seg period just nu, men jag gnetar vidare.
Uffe
(Säger inget, sitter bara med hakan i golvet.)
/Gabriel
/Gabriel
Jävvlar va snyggt! Pricken över i:et är målningen, bygget, slitet och icke minst bogmärkningen i rött. Royal Navy körde ju med rött på sina landstigningsfarkoster också.
-
- Kontakt:
Otroligt snyggt! Det här är verkligen modellbygge i den högre skolan.
Den ser ju faktiskt ut som om det vore en fotoetsad injektionsgjuten fabriksmodell. Oerhört snyggt!
Intressant iakttagelse...eller ser den rent utav bättre ut? Kanske en kommentar från Ulf om det kan tänkas vara lättare att bygga scratch och att det är enklare att få allt mer anpassat skalenligt mot varandra? Jag tänker att man slipper slipa skarvar på alla små detaljer, skarpare hörn, man kan undvika tjockt gjutgods (titta på den där kurvade delen av fribordet som ansluter mellan "promenaddäck" och förskeppets däck (vafankendetnuheter)), många detaljer byts ändå ut av många skeppsbyggare till ets och svarvat eller scratchade master mm så man har liksom en del gratis där.Henrik R skrev:Den ser ju faktiskt ut som om det vore en fotoetsad injektionsgjuten fabriksmodell. Oerhört snyggt!
Fantastiskt hantverk, Ulf! Djupt imponerad över det här bygget.
Stellan, du har en poäng, och Ulf och jag har pratat om detta ibland att det faktiskt kan vara lättare att scratcbygga delar istället att för att försöka rätta till dåligt detaljerade komponenter i en köpt modell. Det är så klart beroende på byggaren och vad han/hon tycker är lätt eller svårt, och omöjligt för en annan att bedöma
Men med det sagt:
Det Ulf har gjort här kräver en stor mängd skicklighet (det ÄR inte lätt att scratchbygga en modell hela vägen från grunden), och det är underbart att hur modellen har växt fram från några ihoplimmade plastskivor.
Stellan, du har en poäng, och Ulf och jag har pratat om detta ibland att det faktiskt kan vara lättare att scratcbygga delar istället att för att försöka rätta till dåligt detaljerade komponenter i en köpt modell. Det är så klart beroende på byggaren och vad han/hon tycker är lätt eller svårt, och omöjligt för en annan att bedöma

Men med det sagt:
Det Ulf har gjort här kräver en stor mängd skicklighet (det ÄR inte lätt att scratchbygga en modell hela vägen från grunden), och det är underbart att hur modellen har växt fram från några ihoplimmade plastskivor.

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
Tack Henrik, Stellan och Sven.
Ja, vissa saker kan man göra bättre själv, än vad som oftast görs med injektionsgjutna delar. Det kan t:ex. gälla runda delar, som blir snyggare om man tillverkar dem själv av rundstav eller metalltråd, än om man försöker skrapa gjutskägg från gjutna smådelar och sen försöker slipa dem runda. Det perfekta exemplet på detta är master, där egentillverkade av metall inte bara är lättare att göra, de blir också snyggare och starkare.
När det å andra sidan handlar om att tillverka ett antal identiska smådelar, har byggsatstillverkarna en klar fördel över scratchbyggaren, om denne inte gjuter själv i resin, vilket jag (ännu) inte gör.
När det gäller att få till perfekt symmetri, absolut räta vinklar osv. ligger scratchbyggaren också i lä.
Vad gäller detta bygge, är jag mycket nöjd så här långt, men när ni ser modellen på riktigt, kommer ni att se massor av småfel, skavanker och ojämnheter. Jag accepterar dem som en del av något, som är början på en läroprocess.
Hoppas vi får tillfälle att detaljgranska modellen tillsammans. Hon kommer till 08-OPEN. Det vore intressant att höra vad ni ser, jämfört med alla småmissar som jag så tydligt ser, eftersom jag gjort dem själv och retat mig på dem.
Uffe
Ja, vissa saker kan man göra bättre själv, än vad som oftast görs med injektionsgjutna delar. Det kan t:ex. gälla runda delar, som blir snyggare om man tillverkar dem själv av rundstav eller metalltråd, än om man försöker skrapa gjutskägg från gjutna smådelar och sen försöker slipa dem runda. Det perfekta exemplet på detta är master, där egentillverkade av metall inte bara är lättare att göra, de blir också snyggare och starkare.
När det å andra sidan handlar om att tillverka ett antal identiska smådelar, har byggsatstillverkarna en klar fördel över scratchbyggaren, om denne inte gjuter själv i resin, vilket jag (ännu) inte gör.
När det gäller att få till perfekt symmetri, absolut räta vinklar osv. ligger scratchbyggaren också i lä.
Vad gäller detta bygge, är jag mycket nöjd så här långt, men när ni ser modellen på riktigt, kommer ni att se massor av småfel, skavanker och ojämnheter. Jag accepterar dem som en del av något, som är början på en läroprocess.
Hoppas vi får tillfälle att detaljgranska modellen tillsammans. Hon kommer till 08-OPEN. Det vore intressant att höra vad ni ser, jämfört med alla småmissar som jag så tydligt ser, eftersom jag gjort dem själv och retat mig på dem.
Uffe