BAC Lightning F-3 1/32 KLAR sida 4
Re: BAC Lightning F-1A/F-3 1/32
Äsch, det där blir nog bra när märkningen och alla manicker kommer på.
Stellan Schroeder Englund
-
- Namn: Lars Befring
lite bildgooglande senare...
Ser väldigt rätt ut!
Är det MrPaint du använder?
Ser väldigt rätt ut!
Är det MrPaint du använder?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Kontakt:
Ser hur bra ut som helst! Ser fram emot slutspurten!
När det gäller målningen tror jag att du prickat rätt vad gäller kroppen, den är verkligen grå med gröna fält. Däremot funderar jag lite på vingarna. Fälten på vänstervingen ser lite smala ut (men inte så det stör), men det kan kanske bidra till att det gröna kommer lite i skymundan. På högervingen, i bakkant, finns ett fält som på de målningsanvisningar jag sett är betydligt större och med lite fler kurvor. Men här ska jag säga att dels är jag ingen Lightningexpert, dels kan det skilja sig på F.6 (som är den jag sett) och tidigare versioner. Men så här ser det ut på Airfix:

Å andra sidan har du helt prickat rätt att det ska vara skarpa kanter i kamouflaget. Det kan se lite konstigt ut i den skalan (man förväntar sig ofta lite luddigare kanter när man kommer upp i de storlekarna), men är klockrent.
När det gäller målningen tror jag att du prickat rätt vad gäller kroppen, den är verkligen grå med gröna fält. Däremot funderar jag lite på vingarna. Fälten på vänstervingen ser lite smala ut (men inte så det stör), men det kan kanske bidra till att det gröna kommer lite i skymundan. På högervingen, i bakkant, finns ett fält som på de målningsanvisningar jag sett är betydligt större och med lite fler kurvor. Men här ska jag säga att dels är jag ingen Lightningexpert, dels kan det skilja sig på F.6 (som är den jag sett) och tidigare versioner. Men så här ser det ut på Airfix:

Å andra sidan har du helt prickat rätt att det ska vara skarpa kanter i kamouflaget. Det kan se lite konstigt ut i den skalan (man förväntar sig ofta lite luddigare kanter när man kommer upp i de storlekarna), men är klockrent.
Du är som en produktionslina med 1/32 flyg Henrik. Trots den höga takten så håller du alltid mycket hög kvalité också.
Oerhört snyggt bygge ... som vanligt.
Oerhört snyggt bygge ... som vanligt.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Tack Sven! Jag kan tala om att min Lightning är klar! Bilder kommer. Det är däremot en sak kvar. Nämligen bordningstegen! Den är i fotoets av märket Flightpath, vilket jag anser är sjukt invecklad med usel beskrivning.Nåväl, det är väl bara ta tjuren i hornen och börja löda ihop stegen istället för att använda cyanolim. Jag han montera ihop en del innan jag gav upp för ikväll.
Till detta konststycke behöver vi följande:
Lödmassa.

Lödstation!

Mitt universial bockningsverktyg.

Flightpath beskrivning är som sagt riktigt usel och massor av fel i delplacering. MYCKET torrpassning krävs.

Till detta konststycke behöver vi följande:
Lödmassa.

Lödstation!

Mitt universial bockningsverktyg.

Flightpath beskrivning är som sagt riktigt usel och massor av fel i delplacering. MYCKET torrpassning krävs.

-
- Kontakt:
Verkar ju vara en modell i modellen det där... Lightningens stege är för övrigt en riktig klassiker, tjusigt svängd ovanför robotarna i sann Lightning-"vi-tänkte-inte-på-det"-anda. 

Tack alla! Precis samma tanke fick jag också
Sen har du helt rätt i att det är en modell i sig. 2 dagar tog det att bygga ihop den. Visserligen lödde jag ihop den,vilket innebar massor med slipande på lödskarvar. Men resultatet blev faktiskt en lyckad konstruktion. Inte för att jag kommer bygga en sådan igen för det. Att löda ihop den var inte lätt. Man kan ju undra om någon gjort det över huvudtaget.

Sen har du helt rätt i att det är en modell i sig. 2 dagar tog det att bygga ihop den. Visserligen lödde jag ihop den,vilket innebar massor med slipande på lödskarvar. Men resultatet blev faktiskt en lyckad konstruktion. Inte för att jag kommer bygga en sådan igen för det. Att löda ihop den var inte lätt. Man kan ju undra om någon gjort det över huvudtaget.

Snyggt lödjobb. Att du har ork till det där är enastående. Gloster Javelin hade ju en rejäl konstruktion också på sin stege.
Stellan Schroeder Englund
Tack Stellan. Det var mest för att prova det där med lödning på fotoetsade delar. Tidigare hade jag bara lött helt egna konstruktioner. Men nu är den klar. Montering på flygetyget här näst. Glosterns stege är också ganska udda som du säger Varför gå rakt på när man kan snedda över luftintaget.

Re: BAC Lightning F-1A/F-3 1/32 klar sid 4
Well well well...
Här har ni några bilder på mitt Lightningbygge. Kanske inte dom bästa bilderna. Men det är vad jag får fram för tillfället.
Det här bygget var ganska roligt och framförallt lättare än de senaste byggena. Jag var inte så imponerad av dekalerna, dom var inte riktigt 100%.
Stegen och FOD skydden gjorde faktiskt rätt mycket på modellen.
Deleted---
Här har ni några bilder på mitt Lightningbygge. Kanske inte dom bästa bilderna. Men det är vad jag får fram för tillfället.
Det här bygget var ganska roligt och framförallt lättare än de senaste byggena. Jag var inte så imponerad av dekalerna, dom var inte riktigt 100%.
Stegen och FOD skydden gjorde faktiskt rätt mycket på modellen.
Deleted---
Senast redigerad av Henrik R den 08 jan 2017, 19:26, redigerad totalt 3 gång.