Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Regia Navale Saetta. Grundmålad. Sid 15.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack alla! Ny uppdatering kommer snart.
Lerxzt skrev: Splintkammot ser super ut.. Kan knappt utröna att det är en båt ;)

Mvh Micke
Ja, splintkammot gör det, som det var avsett att göra. Det bryter upp fartygets siluett så att det blir svårare att identifiera fartyget och bedöma dess kurs, fart och hur långt bort det är.
Om inte siktförhållandena var perfekta, antar jag att det måste varit rätt knepigt för en ubåtskapten att genom ett periskops begränsade siktfält bedöma riktvärden för ett torpedskott.

Uffe
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Vacker båt och vackert jobbat. HAr du funderat på ett svenskt fartyg någon gång? I brun/grå/grönt beredskapscamou?
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:HAr du funderat på ett svenskt fartyg någon gång? I brun/grå/grönt beredskapscamou?
En stadsjagare vore kul att bygga, likaså någon av italienjagarna. Min farfar var andre löjtnant ombord på Puke.
Kryssaren Göta Lejon var ett vackert och lyckat fartyg. En Spicabåt i 1:72 vore ball. Grejen är bara att få tag på vettiga ritningar.

Hittills har allt detta stannat på funderings-stadiet.
Uffe
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ritningar borde du kunna få tag på Krigsarkivet, i alla fall tillräckliga för ett modellbygge.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:Ritningar borde du kunna få tag på Krigsarkivet, i alla fall tillräckliga för ett modellbygge.
Frågan är hur lätt det är att använda konstruktionsritningar för modellbygge. Jag har inte provat än, men jag misstänker att det är mycket skrivbordsjobb innan man kommer fram till själva byggandet.

Uffe
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ulf Lundberg skrev:
Stellan skrev:Ritningar borde du kunna få tag på Krigsarkivet, i alla fall tillräckliga för ett modellbygge.
Frågan är hur lätt det är att använda konstruktionsritningar för modellbygge. Jag har inte provat än, men jag misstänker att det är mycket skrivbordsjobb innan man kommer fram till själva byggandet.

Uffe
Kanske går att få tag på mindre och enklare ritningar samt spantrutor.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Sjöhistoriska har den här i samlingarna: http://digitaltmuseum.se/011024754859 Kan det vara en start?
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Wow! Tack Björn!
Den här linjeritningen ser misstänkt lik ut den som jag använt till Saetta. Sannolikt för att den jag använt bygger direkt på varvsritningen.
Den här länken öppnar en del dörrar...

Uffe
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ja det finns ju mycket att hitta med några knapptryckningar, släden för sjösättning av Spica http://digitaltmuseum.se/011024792618. Borde inte vara problem att hitta ritningen till båten heller...http://digitaltmuseum.se/011024792442?n ... id=1&pid=1
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack för länkar.
Ursäkterna att inte bygga minskar....
Uffe
Skriv svar