Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Regia Navale Saetta. Centralsiktet färdigt. Sid 12.

Inlägg av Ulf Lundberg »

SvenYoung skrev:Fantastiskt kul att följa med på den här resan, Ulf, och att du har fått smak för scratchbygge.
Tack Sven och Lennart.
Jo, nog har jag fått smak på scratchbygge alltid. Det här är bara uppvärmningen. Jag planerar redan nästa större bygge. Det blir kanske en eller ett par mindre byggsatser emellan, men sen är det dags för en kryssare. Jag har också slutat kolla efter byggsatser på nätet. Numera kollar jag efter ritningar.

Uffe
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Scratchbygge blir som en drog " med positiva egenskaper " Ulf , man vill bara mer :) Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

In i dimman!
Tillverkningen av alla småprylar har börjat.

Bild

Däckslucka: Jag limmade fast en utstansad bit 0.3 mm PC med vitlim på en tandpetare, för att kunna hålla fast den medan jag slipade till den. Sen limmade jag fast två bitar varmdragen gjutstam som motsvarar nåt som på ritningen är rätt svårtolkat.

Bild

Den färdiga luckan.

Bild

Luftintag: En bit 1,5 mm rundstav doppades i kokande vatten och bockades.

Bild

Jag kapade till den och borrade ut öppningen.

Bild

Fr.v.t.h. Lådor för beredskapsammunition till Lv-pjäser, ventilatorer i två storlekar, skylights, däcksluckor och luftintag.

Det här är bara början.
På återseende,
Uffe
Stellan
Kontakt:

Re: Regia Navale Saetta. Småprylsrejset har börjat. Sid 13.

Inlägg av Stellan »

Man skulle lätt kunna tro att du tagit dig detaljerna över huvudet men med den starten så kommer detta att bli lysande. Oavsett slutresultatet (inte för att jag tvivlar på det) så kommer detta att bli en milstolpe i ditt skeppsbyggeri, allt annat kommer att blekna. Även den mest infernaliska vattenlinjeskarv kommer att vara som bortblåst ur ditt minne. Ursprunget. Eva. Modell 0. Modellbau Null, eller vad heter det på tyska?
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Imponerande microplastologi" //Lennart
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Den pågående kvalitetskontrollen. Kan under sin pågående inspektionsresa i Berlin entydigt konstatera att bilderna från stapelbädden inte gör bygget rättvisa. Hon är MYCKET bättre!! /Pålle
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Puh vilket makalöst piller, Ulf, men ack så imponerande.. Kör på, ett nöje att följa!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Sjukt hantverk Uffe! Det känns som om du har guldkoll på det här med Scratch tycker jag.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Stellan, Lennart, Pålle, Sven och Henrik.
Dagen har ägnats åt att tillverka lådor för beredskapsammunition och ventilatorer.
Håll för ventilatorer och luftintag har borrats i däcket.
Återkommer med bilder, när det finns lite med handfast att visa.

Uffe
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Dimman börjar lätta och jag kan ana slutet på småprylsrejset.
I dagarna har det tillverkats livflottar.

Bild
I,2 mm rundstav gjordes fast i ett hål i ändan på en trästav, vars innerdimensioner motsvarar livflottens.
Jag doppade paketet i kokande vatten och allteftersom plasttråden mjuknade, kunde jag linda upp den på trästaven.

Bild
Spiralen uppskuren. Jag var inte nöjd med formen på dem, så jag justerade dimensionerna på trästaven och gjorde om proceduren.

Bild

Bättre denna gång.
De lösa spiralsnuttarna limmades ihop till livvlottarnas stommar. Jag gjorde dubbelt så många som jag behövde och valde sen ut de här, som blev bäst.

Bild

Bild

Tillverkning av trallarna på flottarnas undersidor.

Bild

Riggade flottar. Skavanker på flottarnas trallar räknar jag med att senare kunna dölja med paddlar och annat.
Om jag är flitig i helgen, kanske jag kan börja måla nästa vecka.
På återseende,
Uffe
Skriv svar