M984A1 HEMTT Wrecker

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av jfall »

Smart använding för skärmasking :) Jag älskar att du bygger en hemtt wrecker, står på min drömlista sedan längre. Ska bli kul att se den växa fram :)

Jakob
Jakob Fall
AP
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Lennart 12 »

Klurigt med skärmaskinen :) Mycket snygga detaljer //Lennart
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul bygge!
Intressant med användningen av skärmaskinen. Vilket program använder du till att göra måttsatta ritningar med?
Jag börjar inse, att det kanske vore läge att lära mig göra ritningar i datorn. Helt klart finns här möjligheter för modellbyggare.

Uffe
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

Jag använde Solid Works för att skapa de måttsatta ritningarna, men motsvarande gratisvariant skulle kunna vara FreeCAD. MEN, nu är det så att gratisversionen av Silhouette Studio som styr maskskärmaskinen bara kan importera bilder (typ jpeg) så då spelar det ingen roll att man skapat en riktig ritning. Jag printade ut min måttsatta ritning och gav den till Fredrik som fick rita in alla linjer för hand.

I betalversionen av Silhouette Studio ska man visst kunna importera DXF-filer som är industristandard för ritningar.

Men jag håller med Uffe, det finns klart möjligheter med denna teknik även om man som du ska skära ut fartygsspant efter ritning.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Håkan F »

Men det är väl skit till CAD-program om det inte kan skapa en vanlig jpg från ritningen, om inte annat som utskriftsformat.
Att rita om dem för hand känns väldigt avigt.
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

Självklart kan CAD-programmet skapa en jpeg-bild av ritningen. Däri ligger inte problemet. Nu är jag inte helt insatt i hur Silhouette Studio fungerar för skärmaskinen, men du kan importera jpeg-bilden, men den kan inte styra maskinen rakt av. Du måste rita upp alla linjer i programmet efter mönstret i bilden och det är dessa linjer som styr maskinen. Det är vid detta tillfälle det hjälper att ha en måttsatt ritning, annars får man gissa och aporoximera sina linjer.

Vänligen
/Mattias
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

Se vad som kom med posten idag. En Detroit Diesel till Italeri:s HEMTT från Real Model. :D
Bild
Bild
Bild

Tyvärr inte den bästa gjutnig jag sett, med lite gjutskägg och lite luftbubblor, men annars ser den ganska bra ut. Man får även med alla bromscylindrar som saknas i Italeri:s byggsats.

Real Model har även en motor till Trumpeters M983 Hemtt truck traktor dragare till Patriotsystemet som är nästan likadan som den här satsen. Dock saknas de bakre bromscylindrarna i den satsen eftersom dessa finns med i Trumpeter:s modell.

Nu kan jag skippa alla täckplåtar som Italeri har hittat på för att dölja att det inte finns någon motor i modellen. :D
Senast redigerad av Mattias Linde den 07 nov 2019, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Lennart 12 »

Ah, det där kommer att bli maffigt när du får målat och installerat i modellen //Lennart
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

Hallå, nu var det ett tag sedan jag uppdaterade denna tråd med bygget. Sedan sist har det byggts på modellen både nere i Linköping under bygghelgen på flygvapenmuseet och på vårat byggmöte i föreningen i Uppsala. Mellan dessa tillfällen har det dock inte blivit så mycket byggt, därav den lite låga byggtakten. Jag har jobbat på att få ihop alla delar till rambalkarna. Fredrik levererade de sista utskurna delarna några dagar innan vi åkte ned till Linköping.

Front Tandem Crossmenber:
Den balk jag tillverkat för hand tidigare hade en del fel i designen så den fick bli ersatt men en ny utskuren med skärmaskinen.

Bild
Bild
Tvärbalken ihoplimmad och detaljerad med lite extra bitar.

Bild
Alla delar till balken.

Rear Tandem Crossmenber:
Den bakre balken tillverkades på liknande sätt.

Bild
Alla delar till balken.

Bild
De två identiska halvorna ihoplimmade rygg mot rygg.

Den färdiga balken, nu detaljerad med resisbultar från Calibra 35, samma sats som tidigare.
Bild
Bild
Bild

Sedan tidigare hade jag tillverkat balken som sitter framför fördelningslådan. Även den fick lite bultar i resin.
Bild

Fördelningslådan fick sig också en liten uppdatering med en ledning på vardera sidan.
Bild

Montering
Så till slutresultatet. Igår satt jag och monterade ihop alla delarna, vilket visade sig inte vara det lättaste. Första försöket gav en mycket skev och krokig ram som ville böja av mot höger. Det var bara att slita isär igen innan limmet härdat. Med samtliga tvärbalkar limmade mot vänster balk vid försök två så tejpade jag en stållinjal på undersidan av balken längsmed för att få den rak. Sedan gick det lättare att limma högersidans balk. Denna gång blev det rakt. Så långt var det bara den kapade främre korta ramen som var monterad, nu skulle förlängningen dit. Återigen var det med hjälp av stållinjalen som hjälp för att få det rakt. Sist var det bakstycket som skulle dit, det enda som återstod av Hobby Fan:s resinram sedan jag kapat den, eftersom deras version av tvärbalk var helt fel och dessutom vänd åt fel håll.

Bild
Bild

Fördelningslådan har också kommit på plats, nu lutar den som den ska istället för att sitta helt vertikalt. Även den lilla balken under radiatorn har kommit på plats. Som jag nämde tidigare var jag inte nöjd med utseendet på tvärbalken bakom fördelningslådan, den som jag hade CAD:at och 3D-printat själv, så den blev omdesignad med en högre välvning och utskriven på nytt.

Det var allt för denna gång. Fortsättning följer.
/Mattias
Senast redigerad av Mattias Linde den 07 nov 2019, 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Plasticbattle »

Very nice build Mattias. Great attention to details ... this will be awesome.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar