Hallå, nu var det ett tag sedan jag uppdaterade denna tråd med bygget. Sedan sist har det byggts på modellen både nere i Linköping under bygghelgen på flygvapenmuseet och på vårat byggmöte i föreningen i Uppsala. Mellan dessa tillfällen har det dock inte blivit så mycket byggt, därav den lite låga byggtakten. Jag har jobbat på att få ihop alla delar till rambalkarna. Fredrik levererade de sista utskurna delarna några dagar innan vi åkte ned till Linköping.
Front Tandem Crossmenber:
Den balk jag tillverkat för hand tidigare hade en del fel i designen så den fick bli ersatt men en ny utskuren med skärmaskinen.

Tvärbalken ihoplimmad och detaljerad med lite extra bitar.

Alla delar till balken.
Rear Tandem Crossmenber:
Den bakre balken tillverkades på liknande sätt.

Alla delar till balken.

De två identiska halvorna ihoplimmade rygg mot rygg.
Den färdiga balken, nu detaljerad med resisbultar från Calibra 35, samma sats som tidigare.
Sedan tidigare hade jag tillverkat balken som sitter framför fördelningslådan. Även den fick lite bultar i resin.
Fördelningslådan fick sig också en liten uppdatering med en ledning på vardera sidan.
Montering
Så till slutresultatet. Igår satt jag och monterade ihop alla delarna, vilket visade sig inte vara det lättaste. Första försöket gav en mycket skev och krokig ram som ville böja av mot höger. Det var bara att slita isär igen innan limmet härdat. Med samtliga tvärbalkar limmade mot vänster balk vid försök två så tejpade jag en stållinjal på undersidan av balken längsmed för att få den rak. Sedan gick det lättare att limma högersidans balk. Denna gång blev det rakt. Så långt var det bara den kapade främre korta ramen som var monterad, nu skulle förlängningen dit. Återigen var det med hjälp av stållinjalen som hjälp för att få det rakt. Sist var det bakstycket som skulle dit, det enda som återstod av Hobby Fan:s resinram sedan jag kapat den, eftersom deras version av tvärbalk var helt fel och dessutom vänd åt fel håll.
Fördelningslådan har också kommit på plats, nu lutar den som den ska istället för att sitta helt vertikalt. Även den lilla balken under radiatorn har kommit på plats. Som jag nämde tidigare var jag inte nöjd med utseendet på tvärbalken bakom fördelningslådan, den som jag hade CAD:at och 3D-printat själv, så den blev omdesignad med en högre välvning och utskriven på nytt.
Det var allt för denna gång. Fortsättning följer.
/Mattias