Strv 121 WIP, Målad!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Strv 121 WIP, Målad!

Inlägg av jfall »

Hej på er!

Jag har inte gjort några inlägg på länge men har inte varit sysslolös :) Har jobbat på en "Strv 121" här hemma. Är inte en "riktigt" 121:a utan jag har gjort en whif med Takoms cheiftain som bas. Har hunnit bygga ihop den och börjat måla den. Återstår gör vädring och en basplatta till den. Kommer lite bilder här:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hörs!

Jakob
Jakob Fall
AP
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Strv 121 WIP, Målad!

Inlägg av F Porsche »

cool
en bra whif
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Strv 121 WIP, Målad!

Inlägg av Andre B. »

Grym! Allt för sällan man ser cheiftains över huvud taget!

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Strv 121 WIP, Målad!

Inlägg av Joakim Hultman »

Kul idé. När jag läste rubriken fick jag det till "Strv 122". Det var först när jag såg bilderna som jag insåg att det var något som inte stämde... :)
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 121 WIP, Målad!

Inlägg av Gabriel »

Ursnygg! Det där är en mycket coolare variant av Strv 121 än den som vi hade i verkligheten.

/Gabriel
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Strv 121 WIP, Målad!

Inlägg av jfall »

Tack!
Jo visst är den coolare än leoparden, fast 122:an är ganska cool också tycker jag.

Har börjat "vädra nu" kör med ak/mig oljebaserade produkter, har kört deras panelliner och nato filter. Mera är påväg :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ses och ha det bra!

Jakob
Jakob Fall
AP
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 121 WIP, Målad!

Inlägg av Stellan »

Cool. Ser ut som en Centurion på steroider.
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv 121 WIP, Målad!

Inlägg av SvenYoung »

Fräck målning av en moderna historiens koolaste vagnar. Snyggt jobbat, Jakob!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Strv 121 WIP, Målad!

Inlägg av jfall »

Tack Stellan och Sven :) Alltid kul att få komplimanger från då skickliga byggare :) Imorgon står fortsatt vädring på listan :)
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Strv 121 WIP, Vädrad!

Inlägg av jfall »

Hej!

Har fortsatt knåppa på Cheiftain:en hemma och börjar bli ganska klar med vädringen. Har inte gjort mycket sådant innan så det har varit en intressant upplevelse. Den skarpsynta kan också notera att tillverkarens band har åkt i sopen. Inte för att de är dåliga utan att jag inte fick av banden efter jag tog de första bilderna i denna tråd. Hjulen kilade såklart fast sig så mycket att jag troligen skulle brutit sönder hela modellen när jag bände av dem. Lösningen blev att såga isär banden så att hjulen inte längre var förbundna med band, då var det plötsligt väldigt villiga att ploppa av. Så lärdom till nästa gång --> tryck inte på banden innan de är färdigmålade. Har därför köpt masteclubs band och då ser helt osannolikt snygga ut tycker jag. Har också målat hjul och så så vad som återstår är lite småplock som bogseringsvajer, ksp, klardelar, figurer och lite annat. Sedan har jag tänkt att snöa ner denna, ett steg som jag är lite nervös inför, men fy skam den som ger sig. Här kommer lite bilder också:

Här har vi alla sub-assemblies som ska sammanfogas till en fullvärdig STRV 121 på Sollentuna pansarverk och mekanisk verkstad :D
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Kommentarer är alltid trevliga så kommentera på :D
Ha det bra och hörs!

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar