Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.
Re: Regia Navale Saetta.Bryggan klar. sid 6.
Apropå OS. Jag tycker att resultatet blir överdrivet bra. Jag skulle nog vilja ha en dopingkontroll, jag misstänker otillåtet höga etylacetatvärden här.
-
Förrädare! Det var ju du som tipsade mig om vad en slurk etylacetat gör för byggtakten och byggkvalitén.Björn B skrev:Apropå OS. Jag tycker att resultatet blir överdrivet bra. Jag skulle nog vilja ha en dopingkontroll, jag misstänker otillåtet höga etylacetatvärden här.
Uffe
Ok, någon som har spantrutan för HMS Halland/Småland liggande? Börjar bli hög tid att få ihop något där i lämplig skala.
Nu när du har en bra "plugg" hur är det med att göra en form för att gjua upp lite fler modeller? Beundransvärd utveckling!
Vänligast / André
Nu när du har en bra "plugg" hur är det med att göra en form för att gjua upp lite fler modeller? Beundransvärd utveckling!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

-
Sannolikt finns ritningarna till de svenska jagarna på krigsarkivet eller liknande myndighet eller på varvet där de byggdes. Problemet är nog bara att de inte är anpassade för modellbygge.Andre B. skrev:Ok, någon som har spantrutan för HMS Halland/Småland liggande? Börjar bli hög tid att få ihop något där i lämplig skala.
Vänligast / André
Nej, jag kommer inte att låta gjuta av modellen och sälja resinmodeller. Tanken fanns, men jag tyckte det räckte att bygga en modell, utan att behöva bygga den i avgjutningsbara delar. Jag har pratat med Peter Plattner, som driver Wiener Modellmanufaktur, om att tillverka urmodeller för honom.
En aspekt av det är att urmodellen sen inte går att bygga ihop som modell. Om man själv vill ha en färdig modell, måste man alltså bygga resinmodellen.
Man måste alltså bygga modellen två gånger.
Uffe
Blir pluggen förstörd om den används till formtillverkning?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

-
- Kontakt:
Otroligt fascinerande! Det här är verkligen modellbygge på riktigt!
-
Enligt Peter Plattner, som bygger urmodellerna till sina resinbyggsatser, är det ingen mening att bygga ihop urmodellen/pluggen till en modell.Andre B. skrev:Blir pluggen förstörd om den används till formtillverkning?
Släppmedel, formrester, ev skador på urmodellen osv... Han har hållit på med sånt här ett tag, så jag tror honom.
Uffe
-
Det är superkul! En nytändning för mitt byggande.Björn Fransson skrev:Otroligt fascinerande! Det här är verkligen modellbygge på riktigt!
Uffe
-
Skorstensbygget började med en del experimenterande...

..,som landade i att jag lindade 0,3 mm PC runt en stav som jag hyvlat och slipat till att motsvara skorstenens innermått.
Paketet doppades i kokande vatten några minuter.

När det svalnat man man skära loss de formade delarna. Det blev en del spill innan jag fick till det som jag ville.

Till slut fick jag till det. Två formade skikt som passar i varandra. För säkerhets skull gjorde jag två ex.

Sen lyckades jag skära och slipa skorstenen till form, utan att klanta mig.

Skorstenen tillfälligt på plats. Saetta hade tre ångpannor, så jag delade skorstenen i tre rökgångar. Ren gissning att det såg ut så här. Jag har inget bildunderlag för detta, men skorstenar brukar inte vara stora tomma rör. Dessutom limmade jag en list runt foten av skorstenen.

Därmed är överbyggnaden klar, förutom en massa detaljering. Det hela har gått märkligt bra så långt.

Nu går bygget in i en långsammare fas eftersom jag måste renovera ett fönster i skala 1:1.
På återseende,
Uffe

..,som landade i att jag lindade 0,3 mm PC runt en stav som jag hyvlat och slipat till att motsvara skorstenens innermått.
Paketet doppades i kokande vatten några minuter.

När det svalnat man man skära loss de formade delarna. Det blev en del spill innan jag fick till det som jag ville.

Till slut fick jag till det. Två formade skikt som passar i varandra. För säkerhets skull gjorde jag två ex.

Sen lyckades jag skära och slipa skorstenen till form, utan att klanta mig.

Skorstenen tillfälligt på plats. Saetta hade tre ångpannor, så jag delade skorstenen i tre rökgångar. Ren gissning att det såg ut så här. Jag har inget bildunderlag för detta, men skorstenar brukar inte vara stora tomma rör. Dessutom limmade jag en list runt foten av skorstenen.

Därmed är överbyggnaden klar, förutom en massa detaljering. Det hela har gått märkligt bra så långt.

Nu går bygget in i en långsammare fas eftersom jag måste renovera ett fönster i skala 1:1.
På återseende,
Uffe
Re: Regia Navale Saetta. Skorsten och överbyggnad klar. sid 7.
Redigt stiligt. Ser tre byggartiklar till tidning framöver: förberedelser/påbörjande av bygge, överbyggnad/detaljer samt avslutning/målning.
Stellan Schroeder Englund