Rengöring innan primer

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Plasticbattle

Re: Rengöring innan primer

Inlägg av Plasticbattle »

I never wash or prime. Used to hear a lot about the need for this when I got in to the hobby, but think its a lot of myths and insecurity. I undercoat with a layer of Tamiya and Mr. Colour thinner. This covers plastic, resin, etch and brass. Never had any problems. I usually hand paint details with Humbrol and/or oils and wash using the same. Havent had a problem in over 13 years.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag gissar att det beror på vad man målar med för typ av färg och vilka tillverkare som gjort modellen. Jag tvättar alltid med YES diskmedel när delarna sitter kvar på gjutramen. Ibland målar jag också vissa delar utan att ta loss dom.
Precis som Janne skrev tidigare kan vissa tillverkare ha väldigt "oljiga" delar.
Anders E
jo1
Namn: Joan

Inlägg av jo1 »

Så, nu har jag byggt klart min första modell, och för första gången någonsin använt en airbrush. Wow.

Min första reflektion är hur jäkla svårt det var att sikta i början. När det låg lite primer på och jag skulle gå över samma ställe igen kändes det verkligen som att jag famlade i mörkret, men det gav sig till slut. Jag blev helt förskräckt när jag såg vissa slipytor, det ser ut som jag slipat med motorsåg - en viktig läxa.

Airbrushen i sig skötte sig exemplariskt och jag är glad att jag spenderat osunt många timmar med att titta på andra som airbrushar på youtube. Nu återstår bara några dagars härdning och sen blir det pre-shading för hela slanten!

Jag lovar att posta en bild sen på mitt första lyckliga misslyckande!

// j!
Skriv svar