Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Medan jag byggde på Pola, http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... hilit=Pola grodde tankarna på att gå ett steg till och faktiskt scratchbygga en fartygsmodell. Dels för att det vore en kul utmaning, men lika mycket för att jag ville fortsätta bygga italienska fartyg från VK2 trots att jag nu byggt de enda två byggsatser i 1:350 som finns av dessa. Scratchbygge kändes också som nästa naturliga steg efter att ha byggt byggsatser i ca femton år som vuxen. Att göra sig oberoende av tillverkarnas nycker var ytterligare ett skäl.

Alltså beställdes ritningar från polska Profile Morskie.
Bild

Tanken är att börja med ett mindre fartyg, jagaren Saetta, 27 cm lång, som första scratchbygge.

Bild

Ritningen kopierades och jag skar ut vattenlinjelameller ur ritningen.

Bild

De limmades på en bit PC som i sin tur är hoplimmad, för att motsvara distansen mellan linjeritningens vattenlinjer.

Bild

Lammellen högg jag till grovt med ett brett stämjärn och sedan filade jag den ren.
Jag lämnade en halv mm marginal, för att ha lite att spela med när skrovet sen finslipas till form.

Bild

Tretton lameller.

Bild

Bild

Lammellerna staplade på varandra. Man börjar ana skrovformen.
Nu väntar hoplimning och en faslig massa slipande.
På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 20 dec 2016, 15:10, redigerad totalt 19 gång.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Regia Navale Saetta. Scratchbygge

Inlägg av magnusf »

Det här blir RIKTIGT spännande att följa Uffe!

Har du något objekt du kan plundra på sådant som är lite extra jobbigt att scratcha eller kommer du att göra allt själv?

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Regia Navale Saetta. Scratchbygge

Inlägg av Urban Gardini »

Ooooh... Det här kommer bli spännande att följa!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Regia Navale Saetta. Scratchbygge

Inlägg av Lennart 12 »

Oj vad kul det skall bli att följa ditt bygge Ulf , ser mycket intressant ut din början . Ett tips om du har etylacetat och limmar med, flöda på rikligt med lim , men det vet du säkert ? Skall du göra skrovsidorna med spackel, eller kommer du att klä dem med tunnare Pc ? //Lennart
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Regia Navale Saetta. Scratchbygge

Inlägg av Ulf Lundberg »

magnusf skrev:
Har du något objekt du kan plundra på sådant som är lite extra jobbigt att scratcha eller kommer du att göra allt själv?

Hälsningar

Magnus
Jag kommer att bygga nästan allt själv. Möjligtvis kan jag plocka några fartygsbåtar, livflottar och småpuffror ur reservdelslådan.

Lennart 12 skrev:Oj vad kul det skall bli att följa ditt bygge Ulf , ser mycket intressant ut din början . Ett tips om du har etylacetat och limmar med, flöda på rikligt med lim , men det vet du säkert ? Skall du göra skrovsidorna med spackel, eller kommer du att klä dem med tunnare Pc ? //Lennart
Jag hoppas kunna slipa skrovet så slätt att jag endast behöver minimalt med spackel. För att komma dit kommer jag att blaska på rejält med etylacetat, när jag limmar ihop skrovet. När skrovet ät färdigslipat, kommer jag att limma remsor av 0,1 mm PC för att återge att skrovplåtarna var nitade i rader omlott.

Uffe
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Regia Navale Saetta. Scratchbygge

Inlägg av Stellan »

Se där vad några nätter i tält gör för bygglusten. Tyckte väl du tinade upp vartefter vi knatade :)
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

FEL FEL FEL FEL

Inlägg av Björn B »

Fartyg alltså. Du borde bygga en Sella eller Spica-klassjagare istället. Då hade du kunna gjuta upp och sälja. Nåja. Jag har haft en del liknande planer så jag kommer följa detta med stor intresse. Jag är speciellt nyfiken hur det kommer att funka med skrovet den här byggmetoden. Jag har gjort ett par försök med spantbygge men använder man ganska tunn plast för att det är lättare att böja så sjunker det gärna in mellan spanten. Nä jag måste ta tag i mina etsnings experiment så att jag kan fortsätta på min Kungsholm.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Regia Navale Saetta. Scratchbygge

Inlägg av F Porsche »

Otroligt inspirerande tråd.
Bygger du en jigg typ där du kan lägga skrovet upp och ner på milimeterpapper typ ?
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Regia Navale Saetta. Scratchbygge

Inlägg av Joakim Hultman »

Väldigt spännande bygge! Då jag själv lekt med tanken på att scratchbygga ett fartyg (någon gång i framtiden...) så känns det tryggt att se dig göra det först.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Regia Navale Saetta. Scratchbygge

Inlägg av Henrik R »

Ballt Uffe! jag minns att vi pratade om dina framtidsobjekt på Open i April. Nu är det alltså dags.
Det här kommer bli underbart att följa.
För en som inte är riktigt hemma på italienska fartyg har en fråga.
Är dessa ritade och byggda i italien eller har Italienarna haft hjälp av andra nationer?
Denna Jägare har ju rätt många likheter med tyska jagare.
Skriv svar