Svenskt artilleri OOB?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Öken-Erik

Re: Svenskt artilleri OOB?

Inlägg av Öken-Erik »

Bofors 40/36

Ja, Bronco 35111 borde vara den som blir närmast. Jag kan inte svära på detaljer som antal hjulbultar, sikte mm.
Du får kolla på bilder o museipjäser.

Bronco 35028 kan också byggas svenskt och då får man en pjäs med ett engelskt underrede (kallat "ökenlavett" i soldatmun). Denna användes alltså efter kriget. Sverige hade mängder av fast moterade pjäser samt pjäser på hjälpminsverpare, järnvägsvagnar mm som man ville göra mobila. Lavetter fanns i det närmaste gratis surplus.

Öken-Erik
Senast redigerad av Öken-Erik den 29 jun 2016, 10:46, redigerad totalt 2 gång.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Jag får jaga vidare om detaljerna men det som direkt märks verkar vara att på svenska så såg siktet ut som en liten svart låda om jag inte missförstått det hela. Tack för tipsen.
Stellan Schroeder Englund
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Det finns massor av olika sikten så mitt råd är att kolla bilder.

Öken-Erik

CU@4
jonaszett

Liten trådkapning…

Inlägg av jonaszett »

Liten trådkapning…
Jag har under en tid försökt beställa ritningar (via mail) från SPHF men får inga svar ngn som har ett tipps hur man beställer.
Z
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Hm...

UT hade under många år hand om ritnings servicen man har det inte längre.
Dra iväg ett mail till redaktören Kjell Svensson, jag tror han kan hjälpa dej (adress hittar du på www.sphf.se).

Öken-Erik

CU@C4
Skriv svar