A 20B Boston i 1:48 Italeri

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: A 20B Boston i 1:48 Italeri

Inlägg av Henrik R »

Jag hade nästan trott att du skulle målat de röda fälten Uffe! :)
Det borde gå att rädda med mirakelmedel som microskalle. Hur som helst så är det ballt målat kammo.
Göran

Inlägg av Göran »

Ulf Lundberg skrev:Tack Magnus. Det är kanske bara så att modellen inte motsvarar min vision om hur jag vill att hon ska se ut.
En klar teknisk miss är silvring på dekalerna. Speciellt på högra vingen. Jag slarvade med blanklacken.

Uffe
En metod du kan försöka med såhär i efterhand, är att med en väldigt tunn nål (läs akupunkturnål) sticka hål på dekalerna för att sedan applicera Micro Set som "drar ned" dekalen. Det har fungerat för mig trots jag hunnit mattlacka området i fråga. En nackdel är att det tar tid, då det ibland krävs flera omgångar.

Mvh
Göran
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Läcker målning och det hela ser riktigt fint ut. Härlig action i den andra bilden, fick man vara barfota och i kortbyxor , i US Air force ? :) Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Henrik R skrev:Jag hade nästan trott att du skulle målat de röda fälten Uffe! :)
Jag borde målat dem. De hade varit lätta att maska och jag kunde valt en mer utblekt röd färg.

Uffe
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter att utan framgång försökt fixa silvringen på dekalerna genom att sticka hål på dem och gå lös på dem med dekalvätskor, provade jag att istället måla över silvringen. Tack för tipsen Magnus, Henrik och Göran.

Sen var det dags för montering av landställen.

Bild

Trots att jag tidigare petat in vikter i nosen och i framändarna av motorgondolerna, satte hon sig på ändan. Jag blev tvungen att fylla nästan hela främre landställschaktet med vikter, innan hon ville stå på noshjulet.

Bild

Parallellt påbörjades bygget av basplattan. För att få liv i den, gjorde jag små kullar och grunda sänkor med hjälp av spackel och skölp.

Bild

Sen bar det ut på stan för att hämta lite berlinsand på närmsta byggarbetsplats. Den blandades med vitlim som jag pigmenterade med ljusbrun Vallejofärg. Över alltihop ströddes mer berlinsand och i detta planterades små grästovor.

Bild

Jag är riktigt nöjd. Klart över förväntan bra.
Nu återstår att montera propellrar och lite finputsning och sen är hon klar.
På återseende,
Uffe
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Sådärja! Nu är hon klar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hon visar alla svagheter som är att förvänta av ett snabbygge, men jag är riktigt nöjd med helhetsintrycket.
Nu väntar fönsterrenovering i skala 1:1 innan nästa bygge påbörjas.
På återseende,
Uffe
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt fint det där, härlig öken" känsla i bilderna . // Lennart
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Hon blev läcker ändå trots att det var ett snabbygge!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Verkligen snyggt! Den grymt snygga basplattan lyfter det hela ännu mer!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Björn Fransson skrev:Verkligen snyggt! Den grymt snygga basplattan lyfter det hela ännu mer!
Tack Björn. Jag håller med. Det är basplattan som gör helhetsintrycket. Jag är förvånad att jag fick till den så bra.

Uffe
Skriv svar