Nytt i mini museet"

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Din verkar ha Remingtons riktiga egna gravyr stämplar. Jag har endast Piettas , samt på pipan Black powder only" och serie nr på kolv ramens undersida. Visste inte att man gjort kopior med Remingtons egen stämpel? Kul att höra om ditt musik intresse, jag lirar gitarr emellanåt. Men långbågs skytte har varit mitt stora sommarnöje, förutom skogen :) //Lennart
Bild
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av easy_company »

Hade varit roligt att göra ett besök hos dig Lennart och fått se dina byggen och även samlingar.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Har du vägarna förbi så är du välkommen " //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Sökte länge efter en rock som skulle passa som den vinterrock man hade i amerikanska kavalleriet under 1860/ 70 talet. Det var i mörkblå ull .
Lotta" hittade en till mig till slut, och har nu sytt på den med original knappar och sergeants vinklar . Och så hittade jag ett riktigt gammalt tomkörnings ok som jag bar inte kunde motstå . Handgjorda med handsmidda ok förstärkningar. Fick truga den gamle farbrorn ett bra tag, men till slut så insåg han att jag behövde dem bättre :) Och snart är 7:es fana" färdig också !
//Lennart
Bild
Bild
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Tillökning i minimuseet"
Ett vackert patinerat " gammalt vagnshjul från ca 1880/90 , och en Colt 1855 six shoot rifle" som skall hängas på väggen ovanför arbetsbordet .
Doften av tjära har redan börjat kännas av i rummet, men den går bra ihop med doften av läder :)
//Lennart
Bild

Bild

Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Urban Gardini »

Härliga bilder! Dina svartkrutsvapen, är de fungerande eller är de pluggade/replikor? Om de är fungerande så är då frågan om du rastar dem emellanåt?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Urban!
Det är endast Min Remington 44:a som är fungerande svart krutare", resten är replikor.
Har en kompis som skjuter svartkruts vapen och brukar hänga med honom emellanåt, men jag får se, om tiden räcker till så kanske jag börjar jag också. Det är riktigt kul i vilket fall. Vi skjuter långbåge också, och så tränar vi på skjutbanan , så en hel del skytte blir det mellan varven.
//Lennart
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Urban Gardini »

Det låter kul, faktiskt att jag tror att det är roligare än annat skytte då det måste vara en helt annan känsla med svartkrut, för att inte tala om mynningsladdare...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Det är ju en hel del pyssel, stöpa kulor m.m. Men de smäller bra :D Lennart
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av fieldflower »

Svartkrut är faktiskt rätt likt luftpistol i skjutstil pga den låga kulhastigheten.
Man måste liksom "follow through" på ett helt annat sätt än med andra pistoler för annars viftar man bort kulan innan den hinner ur puffran.

Fungerande gamla orginal slaglåsrevolvrar (som är licensfria) är inte så himla dyra har jag sett. På den här sidan 10kkr iaf.
Blir lite sugen faktiskt... Men jag har inte tid med en hobby till...:lol:
Skriv svar