M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Nicklas Karlén »

Stellan skrev:Israelerna har väl pansrade bulldoozers med tjockt glas mm?

IDF använder sig av bepansrade CAT D9R. Det är ett rejält manligt fordon anser jag. US Army köpte ett gäng inför äventyret i Irak då det visat sig att dom är väldigt effektiva i strid i urban miljö. Den finns som resin modell i 1/35 från Vajraminiatures. Det måste vara den optimala lasten på Hobby Boss nya HET tungdragare.

Nicklas Karlén
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Optimal last på tungdragare: såg just utanför kontorsfönstret en rejält fet tunglastare som stoppade hela trafiken i Globenområdet och bredde ut sig. På släpet låg... några metallprofiler. Profilerna lastades av med hjälp av en fet truck som tog sitt utrymme. Ibland är vissa jobb svettigare än andra.
Stellan Schroeder Englund
Trollis

Inlägg av Trollis »

Vem blir först? ;)
Bild

Även D7H finns/fanns i grönklädsel
Bild

Bild

Och var det inte D9R som svenska försvaret just köpt in?

Sen så har vi ju denna tok
http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... 4nlcmmt8X0

Förövrigt ett tjusigt bygge Mattias.
Ledsen om tråden blev lite kapad.

MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Mattias Linde

Inlägg av Mattias Linde »

Hej igen,

Lessen för sent svar, har prioriterat bygge framför att hänga på forumet. :)
Trollis! Det var häftiga dozers, och det är helt ok att låna tråden lite grann.
Niklas! Jag har sett D9:an från Vajra, men den verkar ruskigt dyr.

Nåväl, det har byggts en hel del sedan sist. Både hjul och band har fått färg på sig.

Bild
Slitytan på däcken fick ett lager med ljusare grå färg till att börja med.

Bild
Däcken maskerades så att fälgen kunde målas i grönt. Även drivhjulet målades grönt i det här skedet.

Bild
För att måla baksidan av hjulen flyttade jag pinnen som håller i hjulet och snyggade till maskeringen lite.

Bild
Hjulen färdiga att monteras på vagnen.

Bild
Banden har blivit detaljmålade med Vallejofärger. Gummiklossarna på insidan och utsidan målades med Black Grey och stållänkarna med German Grey. Jag ville att det rostbruna under fortfarande skulle synas, därför blev det ganska glest med det gråa.

Bild
Bild
Bild
Jag använde en mjuk blyerstpenna och lade på lite slitageeffekt på insidans gummikuddar, där däcken rullar, även guidehornen fick lite blyerts samt alla chevrons på yttersidan. Även banden är nu klara att monteras på vagnen.

Det börjar dra ihop sig till slutmontering nu, inte långt kvar innan man kan helt ägna sig åt CM och vädring. :D
Fortsättning följer inom kort.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Nice :-) !

/M
Trollis

Inlägg av Trollis »

Mattias Linde skrev: Trollis! Det var häftiga dozers, och det är helt ok att låna tråden lite grann.
Puh, vart lite rädd där ett tag. :lol:

Den "vädringen" ser riktigt bra ut hittills blir nog riktigt super sen när den är klar.

Och det är D6 R som försvaret just köpt in, jag vet dock ej vad FMV kallar dom

Bild

Bild

Och i vitklädsel
Bild

Ursäkta för att nästan kapat tråden igen

MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Blev ju jättebra!
Bara att fortsätta... :)
Mattias Linde

Tack alla, för de positiva kommentarerna.
Mattias Linde

Hej igen,

Nu till det som ni alla säkert har väntat på, att modellen ska få skor på fötterna, dvs hjul och band ska på.

Men först innan det så passade jag på att slänga på lite färg på de paneler på vardera sidan som fortfarande bara hade svart primer på sig.

Bild
Bild

När jag byggde ihop banden och bärarmarna till hjulen hade jag testmonterat banden så att jag såg att allt var rakt och bra. Det gjorde att jag nu visste att banden skulle bli plana och modellen stå med alla åtta hjulen på marken, mer eller mindre.

Att sätta dit hjul och band var en steg-för-stegprocess som började med att limma fast drivhjulet i bandet, sedan med lite lim på axeln lirka in band och drivhjul under sidoplåten och få det mer eller mindre på rätt plats.
Det bakersta bärhjulet kom efter det, lirkades också på plats. I min ganska låga och hopsjunkna hjulupphängning så kommer det bakersta bärhjulet att tryckas in innuti drivhjulet, men det finns plats så det är ingen fara.
Efter det skulle bärhjulet längst fram monteras. Jag blev tvungen att pressa hjulet och även bandet framåt tills jag fick bärhjulet på plats. Som tur var hade jag flyttat drivhjulet lite frammåt också för att det skulle kunna gå.
Arbetet upprepades sedan på andra sidan så att jag hade båda banden på plats med fyra hjul, ett i varje hörn. Dags att testa om vagnen stod plant på bordet, vilket den gjorde, puh. :)
Nu var det inte så svårt att få dit resten av hjulen.

Bild
Bild

Det enda som återstod efter att hjul och band kommit på plats var den lilla triangulära kjolplåten vid främre bärhjulet. Det hade varit omöjligt att få dit banden om den suttit på plats, så därför fick den komma sist.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Slutresultatet. :D

Efter att bilderna togs så fick modellen lite mer grön färg för att täcka skarvarna vid de främre kjolplåtarna samt lite på sidorna och ovanpå där färgen slitits lite efter all hantering av modellen.
Appropå hantering, det är en tung rackare med all resin, modellen väger närmare 1/4 kg! 8-)

Nästa steg är att testa color modulation för att få lite liv i den monotona gröna färgen. Ska bli spännande att testa, det blir förta gången för mig.

Fortsättning följer.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 20:48, redigerad totalt 1 gånger.
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Du håller bra tempo! :)
Ser bra ut.
I detta läge kan det ju vara idé att montera modellen på en träbit el dyl för att underlätta handhavandet under fortsatt målning och vädring.
Skriv svar