Erfarenhet av Ultraljudstvätt, någon?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson

Erfarenhet av Ultraljudstvätt, någon?

Inlägg av Janne Nilsson »

Hej!

Funderar på om jag behöver en sån häringa mackapär?
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-t ... 000031681/

Tänkte ha den till att göra ren paletter, verktyg och strippa färg med. Vet någon hur den fungerar på diverse olika material?
Sen finns det givetvis säkert andra användningsområden i hushållet.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Re: Erfarenhet av Ultraljudstvätt, någon?

Inlägg av Urban Gardini »

Jag brukar köra sprutan i den emellanåt och den blir som ny efteråt. Jag plockar isär allt som går utan verktyg på min H&S Evolution Silverline och kör den några minuter i tvätten. Det bör räcka med ljummet vatten med några droppar med diskmedel i men jag kör Feltemas koncentrerade spolarvätska.

Den jag har är denna. http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-t ... 000031680/ Plasten som upphängningen till locket är gjord av är lika hållbar som potatismos i slasken under en rinnande kran så den har gått sönder men i övrigt så fungerar tvätten ypperligt.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne Nilsson

Tack för en humoristisk produktbeskrivning, Urban. ;)
Har du provat att strippa polystyren i den?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
olindau
Site Admin
Namn: Olle Lindau

Inlägg av olindau »

Jag hade den mindre modellen från Kjell&Co.
Den kan med fördel användas för att "skaka" Vallejo/Andrea/Mig färger.
Efter ca 2* 5 min blir är färgen helt "omskakad" och lite ljummen och mjuk och smidig.

Funkade också för rengöring av airbrush, smycken mm. ( det senare kan vara ett bra argument ).
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Nej, jag har inte testat att strippa styren i den. Sånt är så enkelt att göra med AJAX klassiska fönsterputs.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Utraljudstvätten är flitigt använd även på kärnkraftverken för att rengöra bland annat kärnbränslepatroner. Så nog fungerar det alltid ;)
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne Nilsson

Tack för svaren. Men vad tror ni, funkar det att strippa färg med?

Janne Nilsson
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Nej, strippa färg tror jag inte på i ultraljudstvätt. Då fick man nog köra väldigt länge. Men om man fått väck det värsta med nånting annat kanske. Jag ser att en del gamla färgfläckar finns kvar på utsidan av min färgspruta, däremot är den ren och fin på insidan. Jag har Kjell&Co större modellen.
/Neil
Janne Nilsson

Tack, Neil!

Jag har simultanfrågat på Modelbygge i Fokus och en användare har testat.
Resultatet var inte som jag hade hoppats på. Se gärna tråden.
http://modellbygge.ifokus.se/discussion ... cussions-1

Janne Nilsson
Skriv svar