Blitz 1:24
Blitz 1:24
Hej
Har till och från, mest från, sedan 2013 pysslat med en Opel Blitz från Italeri i 1:24.
Idag fick den följa med till Flygvapenmuseet och IPMS-mötet.
Den fick dels lite omsorg i form av bromsledning vid bakaxeln.
Den fick också förardörren upptagen, återstår att se om det var klokt.
Den är ju inte riktigt konstruerad för så detta så det finns en del numer synliga hålrum att fixa.
Å andra sidan vore det ju spännande att öppna upp halva motorhuven också....
Hytten, med motorhuv, är uppbyggd av ett antal delar så ju mer man sågar sönder ju mindre finns det kvar som håller ihop formen.
Mycket tejp som ni ser så här i starten.
mvh / Håkan F
Har till och från, mest från, sedan 2013 pysslat med en Opel Blitz från Italeri i 1:24.
Idag fick den följa med till Flygvapenmuseet och IPMS-mötet.
Den fick dels lite omsorg i form av bromsledning vid bakaxeln.
Den fick också förardörren upptagen, återstår att se om det var klokt.
Den är ju inte riktigt konstruerad för så detta så det finns en del numer synliga hålrum att fixa.
Å andra sidan vore det ju spännande att öppna upp halva motorhuven också....
Hytten, med motorhuv, är uppbyggd av ett antal delar så ju mer man sågar sönder ju mindre finns det kvar som håller ihop formen.
Mycket tejp som ni ser så här i starten.
mvh / Håkan F
Re: Blitz 1:24
Ingen minns en fegis...
I kväll sågade jag upp båda motorhuvshalvorna.
Mjuk och fin plast att ta isär, hopplös att slipa fina kanter på.
Nu är hytten i alla fall såpas vinglig att jag behöver se över hela konstruktionen och troligen bygga någon slags fixtur att hålla den innan den kan limmas ihop slutligt.
Tog visst inga bilder, får bli i morgon.
Med vänlig hälsning / Håkan F
I kväll sågade jag upp båda motorhuvshalvorna.
Mjuk och fin plast att ta isär, hopplös att slipa fina kanter på.
Nu är hytten i alla fall såpas vinglig att jag behöver se över hela konstruktionen och troligen bygga någon slags fixtur att hålla den innan den kan limmas ihop slutligt.
Tog visst inga bilder, får bli i morgon.
Med vänlig hälsning / Håkan F
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Blitz 1:24
Helt rätt.Håkan F skrev:Ingen minns en fegis...
Kör!
Uffe
Re: Blitz 1:24
Här kommer lite bilder på förödelsen.
Hittade även en bild på nätet på den trästomme (vanligt i karosser fram till början av femtiotalet ungefär) som förebildens hytt byggts runt. Trästommen förklarar en del "konstigheter" i modellhyttens graveringar. Om inte annat bra att veta om det ska vara rost eller trä i chippningarna.
Mockup av chassi med flak i nuvarande skick. Slank ihop lätt och elegant.
Motor under detaljering. Fick tag i fel tråd (för hård) till tändkablarna men det gick det också men tog säkert dubbelt så lång tid.
Hittade även en bild på nätet på den trästomme (vanligt i karosser fram till början av femtiotalet ungefär) som förebildens hytt byggts runt. Trästommen förklarar en del "konstigheter" i modellhyttens graveringar. Om inte annat bra att veta om det ska vara rost eller trä i chippningarna.
Mockup av chassi med flak i nuvarande skick. Slank ihop lätt och elegant.
Motor under detaljering. Fick tag i fel tråd (för hård) till tändkablarna men det gick det också men tog säkert dubbelt så lång tid.
Re: Blitz 1:24
Friskt sågat...
På det här viset får du säkert dubbelt så mycket härlig byggtid för samma peng.
Om du limmar ihop bitarna en del i taget och låter dom härda emellan så blir det säkert stabilt till slut. Problemet är väl att fixera så att delarna inte härdar i fel läge. Om du målar innan montering så kosta på dig lite Maskol på de blivande limytorna så de är rena från färg. Hur ser huven ut när den är öppen på en riktig kärra? Finns det nån slags gångjärn invändigt kan du scratcha dom och få lite extra stadga.
Heja Håkan!!!
På det här viset får du säkert dubbelt så mycket härlig byggtid för samma peng.
Om du limmar ihop bitarna en del i taget och låter dom härda emellan så blir det säkert stabilt till slut. Problemet är väl att fixera så att delarna inte härdar i fel läge. Om du målar innan montering så kosta på dig lite Maskol på de blivande limytorna så de är rena från färg. Hur ser huven ut när den är öppen på en riktig kärra? Finns det nån slags gångjärn invändigt kan du scratcha dom och få lite extra stadga.
Heja Håkan!!!
Re: Blitz 1:24
Huvar verkar finnas av två typer, eller om de kan fällas upp på två sätt. Dels som "måsvingar" med en stödpinne och dels hopvikta där underhalvan agerar stöd, kommer använda den senare varianten. Huvarna är de minsta problemet förutom att de behöver tunnas ur ordentligt för att inte se pansartjocka ut.
Jo byggtiden kan säkert fördubblas, men då jag inte ska ha någon blank lack på den här så reduceras istället ledtiden med en tiopotens minst....
Själva bilen kanske rent av blir klar under året.
Jo byggtiden kan säkert fördubblas, men då jag inte ska ha någon blank lack på den här så reduceras istället ledtiden med en tiopotens minst....
Själva bilen kanske rent av blir klar under året.
Re: Blitz 1:24
Rekonstruktionen har börjat.
Det knepigaste området att få till är mellan hyttens botten (golv och framskärmar) och torpedvägg.
Upplägget i modellen är så rätt det kan gå utan baksläpp i verktygen men det duger ju inte när man öppnar upp.
Även taket/framrutan är med i matchen och försvårar mockup/inmätning.
Första steget blev att limma ytterskärmar och grill/kofångare mot bottendelen för att öka stadgan i enheten.
Därefter skapades något som liknar den främre träprofilen i hyttstommen (se bild i tidigare inlägg) och sedan sätta profilen på plats mellan torpedens sidoplåtar.
Använder sedan denna som grund för att lägga på mer plast i olika former på torpedens sidor. Inte helt säker på hur jag ska lösa delningen mellan torpeden och botten ännu.
Torpeden måste tryckas in bakifrån men ska ha väldigt god passning mot resten av motorhuvsdelarna.
Misstänker att jag måste limma/spackla ihop botten med torpeden i något slags tidigt delsteg. Alternativet med en synlig skarv, om än dold bakom vädringspigment, är jag lite mer skeptisk till.
Har även gjort en fals på kylarmaskeringen för motorhuven.
Det knepigaste området att få till är mellan hyttens botten (golv och framskärmar) och torpedvägg.
Upplägget i modellen är så rätt det kan gå utan baksläpp i verktygen men det duger ju inte när man öppnar upp.
Även taket/framrutan är med i matchen och försvårar mockup/inmätning.
Första steget blev att limma ytterskärmar och grill/kofångare mot bottendelen för att öka stadgan i enheten.
Därefter skapades något som liknar den främre träprofilen i hyttstommen (se bild i tidigare inlägg) och sedan sätta profilen på plats mellan torpedens sidoplåtar.
Använder sedan denna som grund för att lägga på mer plast i olika former på torpedens sidor. Inte helt säker på hur jag ska lösa delningen mellan torpeden och botten ännu.
Torpeden måste tryckas in bakifrån men ska ha väldigt god passning mot resten av motorhuvsdelarna.
Misstänker att jag måste limma/spackla ihop botten med torpeden i något slags tidigt delsteg. Alternativet med en synlig skarv, om än dold bakom vädringspigment, är jag lite mer skeptisk till.
Har även gjort en fals på kylarmaskeringen för motorhuven.
Re: Blitz 1:24
Nu börjar det likna avancerad plastslöjd minsann. Jag säger det igen... Heja Håkan!
/Daniel
/Daniel
-
- Inlägg: 1919
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Blitz 1:24
Intressant bygge, ser bra ut så långt //Lennart
Re: Blitz 1:24
Det går som vanligt inte så fort för mig.
Sedan sist har det i alla fall kommit till läget att jag bearbetat klart brandväggen.
Dvs borrat upp instrumenten och förhandsmålat innerväggarna.
Här återstår att få till träkänsla i golvet samt allmänt detaljeringsjox och vädring.
Det kan jag nog fortfarande komma åt att göra.
Behövde dock limma fast brandväggen i bottenplattan för att kunna göra klart på andra sidan.
Här ska, när limmet torkat, slipas och spacklas så det blir en homogen yta mellan de vita och det grå.
Har gjort en detalj som ska representera handskfackets baksida (ingen bild), även om jag är osäker på om det fanns handskfack, präglingen finns där på instrumentbrädan men verkar inte vara genombruten på alla referensbilder.
Har även börjat på instrumenten (ingen bild) som ska stickas in i hålen jag gjort, experiment....
Sedan sist har det i alla fall kommit till läget att jag bearbetat klart brandväggen.
Dvs borrat upp instrumenten och förhandsmålat innerväggarna.
Här återstår att få till träkänsla i golvet samt allmänt detaljeringsjox och vädring.
Det kan jag nog fortfarande komma åt att göra.
Behövde dock limma fast brandväggen i bottenplattan för att kunna göra klart på andra sidan.
Här ska, när limmet torkat, slipas och spacklas så det blir en homogen yta mellan de vita och det grå.
Har gjort en detalj som ska representera handskfackets baksida (ingen bild), även om jag är osäker på om det fanns handskfack, präglingen finns där på instrumentbrädan men verkar inte vara genombruten på alla referensbilder.
Har även börjat på instrumenten (ingen bild) som ska stickas in i hålen jag gjort, experiment....