M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mattias Linde

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Mattias Linde »

zapper skrev:Har vi tur så släpper Hobby Boss en i plast så fort du är klar med din
lol, du skulle må då va. :lol: Fast det kanske bara skulle vara bra för då kunde man bygga en som inte var lika "lop-sided".

Nåväl, det har byggts lite mer sedan sist, fast inte med samma intensitet. Hydralstängerna har fått ett lager silver på sig, som sedan maskats av innan ett lager grönt lagts på. De är nu klara att installeras på modellen så fort färgen har torkat.

Hela fordonet har fått ett homogent lager med Tamiya NATO green som bas för kommande målningsarbeten.

Bild
Undersidan målades först för några dagar sedan. Detta för att kunna vända modellen rätt sedan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Dagens målningssesion i grönt.

Jag hade tänkt måla däck idag, men upptäckte att jag hade slut på svart färg, så det får bli en tripp till hobbyaffären så fort den har öppnat på tisdag.

Däremot så fick jag på ett lager primer på de 4 sista panelerna som ännu inte är monterade, den här gången på yttersidorna. Tidigare har dessa bitar fått både primer och grön färg på sig på insidorna.

Fortsättning följer.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 20:25, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Linde

Hej igen,

Dags för en liten uppdatering. Jag var iväg till lokala hobbyhandlaren idag och införskaffade lite mer matt svart färg så att jag kunde måla däcken. Samtidigt passade jag på att ta en sväng förbi Maskin & Verktyg i Uppsala för att inhandla några borrar som saknades i mitt sortiment, nämligen 1.1 mm, 2.1mm och 2.2mm. 80 kr för tre borrar tycker jag var ganska dyrt, men vad gör man inte för den här hobbyn. :geek:

Bild
2.1 och 2.2 mm borr användes för att borra upp hydralcylindrarna som tidigare var uppborrade med 2.0 mm diameter vilket var för trångt. Nu blev det perfekt så att den rörliga cylindern kan glida och därmed kan schaktbladet lyftas.

Bild
Hydralcylindern på höger sida monterad utan lim. Den övre U-formade klykan var väldigt skör och lite för smal, så naturligtvis lyckades jag bryta av ena sidan av klykan, dessutom dubbelt upp, nämligen på båda hydralcylindrarna. Lite superlim räddade situationen. :)

Bild
Täckplåten monterad. Denna låser fast nedre fästet för hydralcylindern.

Bild
Schaktbladet lyft lite. Jag vill bibehålla rörligheten tills modellen är färdig för att det underlättar målning och vädring.

Bild
Vänster sida klar också. Passformen var lite sämre på den här sidan.

Bild
Banden har fått ett lager rostbrunt på sig.

Bild
Slutligen har däcken fått en omgång grå färg. Jag brukar blanda till min egen kulör med svart och hudfärg.

I morgon när det är dagsljus får jag se om jag blev nöjd med kulören på däcken och banden. Däcken blev nog lite ljusare än på bilden, är jag inte nöjd så gör jag om det. Ska jämföra med ett par andra hjul jag målat nyligen som jag är nöjd med.

Som vanligt, fortsättning följer inom kort.
Tack till alla som hejat på mig, snart kommer det roliga, CM och vädring, som jag inte har så mycket erfarenhet av.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Najs! :P
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Man ska kanske inte skylta med sådana här böjelser men i en av mina böcker om bulldozers (jo, jag har några sådana, jag älskar gula maskiner på larvfötter...) så finns den här med och jag har diggat den sedan dess!

Hälsningar

Magnus
zapper

Inlägg av zapper »

@Mattias: Fortsätter att vifta med hejarflaggan i all enkelhet.

@Magnus: Det råkar inte vara Motorbooks International's bok Bulldozers du tänker på?
Bild

Den med en NTC M1A1 med minplog (i NTC-kammo), en M88A1 (med ett nytt och ett ruggigt slitet band) och M728:an? Lysande bok som det bläddrades mycket i i min ungdom.
Konverterade själv sedermera till modernt pansar men den gula färgen går nog aldrig ur helt.

/E
Erik von Rosen
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

I förrådet hemma ligger det en sån här och väntar:
http://modelsforsalereasonablepriced.ec ... 1-25-scale

Bild

;-)

Än så länge endast lösa funderingar på att ha den som förlaga för scratchbygge i skala 1/35
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Erik! Visst är det den! As good as it gets när vi snackar bulldozerböcker :-) !

Robin! Trevlig modell!

/M
Mattias Linde

Anders! Tack.

Magnus och Erik! Det var en cool bok. Även jag gillar bandtraktorer.

Robin! Det där är ju en häftig modell som bara skriker att vilja bli byggd. Fast att bygga en likadan i scratch i 1/35 är också coolt. Respekt.

Jag har nu tittat i dagsljus på däcken som jag målade igår och bestämt mig för att de blev bra i alla fall.

Appropå bulldozers, jag stötte på den här makapären för några dagar sedan när jag letade bilder på nätet, DV100 DEUCE (Deployable Universal Combat Earthmover), måste vara ACE kusin :D
http://www.flickr.com/photos/rcsadvmedia/5525153910/
Någon som sett den tidigare?
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Vilken sötnos! Den har jag aldrig sett!

/M
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Israelerna har väl pansrade bulldoozers med tjockt glas mm?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar