Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
103driver

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av 103driver »

Jo, jag kommer alldeles säkert att köpa en sådan, men de två veckor den är på väg från Asien och hit så måste jag ju ha något så länge... Inte katten kan jag sitta o vänta på att få använda airbrushen... :) Så det är en liten Nutellaburk med hål i locket tllsvidare.

Lasse
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Kan du inte rengöra din airbrush utan denna manick?
Jag har aldrig använt denna typ av rengörare, jag har kört med mellanrumsborste (tandhygien från apoteket) och liten bomullstrasa samt rengöringsmedel. Tar högst 5 minuter, var 20:de gång blir det lite grundligare och då tar det kanske 10 minuter.
103driver

Inlägg av 103driver »

Det är ju vid färgbyte. Man behöver ju inte rengöra hela airbrushen mellan varje färgbyte, bara blåsa rent med lite vatten eller thinner. Det är ju det man använder pottan till, inte rengöra hela airbrushen.

Lasse
Robin Nilsson

aha! Jag brukar aldrig måla med nästa färg innan den första hunnit torka så jag har aldrig tänkt i dessa banor
103driver

Inlägg av 103driver »

Det är ju helt rätt, men man kanske kan måla olika delar samtidigt, ex chassi, tornet, banden etc. och då är det bra att kunna spola rent och avancera till nästa.. :) Vi är ju tre i familjen som bygger och alla kanske slåss om samma airbrush nu i början...

Lasse
Robin Nilsson

annars kan man ju ha två airbrush (trust me, du kommer snart att vilja ha en till ...) igång samtidigt, en med svart och en med vit färg så kan man måla D-day stripes på flugplan eller schackrutor, en airbrush i varje hand ;-D

Med lite övning så går det lika fort att tvätta manuellt som att hålla på och spola igenom. Sen beror det ju på typen av färg, jag skulle inte våga lita på enbart spolkopp med t.ex. Humbrol i sprutan.
103driver

Inlägg av 103driver »

Jo det blir säkert en airbrush till så småningom, men vi har tillräckligt med utlägg just nu, så det får vänta.

Lasse
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Kan man ha för många sprutor?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
103driver

Inlägg av 103driver »

Vilka hobbyaffärer i Malmö-Lund-regionen har bra utbud av Vallejo Model & Air, Gunze och Tamyia-färger? Jag har ju tidigare bara köpt Humbrol (på Skånehobby som har begränsat med Tamyia).

Lasse
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Modell-Craft i Malmö brukar ha gott med Tamiya men har dessvärre slutat med Vallejo.
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar