Pilot Replicas J29F WIP del 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pål Björkman

Pilot Replicas J29F WIP del 2

Inlägg av Pål Björkman »

Äntligen har det blivit lite tid över för nästa steg. "Med kläderna på" Första lagret med bas aluminium och försiktig vädring. En lite fotointesiv exposé i kallt vinterljus som obarmhärtigt avslöjar oönskade panellinjer. Tillbaka till verkstan!
Bild

Sköna linjer och matt aluminium i skön förening 8-)
Bild

Bild

Bild

Bild

Det här är ju en J29 F och "F" står väl för fireworks :shock: Så då måste det hängas på lite sånt :D men först måste det finnas avskjutningsramp. Förlåt vapenbalk och avskjutningsskena. Scratch + Eduard
Bild

Med Kläderna på
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Återstår ytterligare grundarbete till nästa steg i målningsverkstan.Grämer mig för att "sabba" alu-finishen för att lägga blanklac för dekalerna :(

Men det finns bara ett sätt....arbeta arbeta arbeta :lol: /Pål
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J29F WIP del 2

Inlägg av Björn Fransson »

Fantastisk finish, precis så där skönt Tunnan-matt som de ska vara. Vad har du använt för färger?
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Tack Björn!
Ja i mitt sinne är aluminium matt (som att se på en gammal aluminiumkastrull). I det här fallet så har jag högglanspolerat plasten (ingen primer) sen på med Alclad semimatt aluminium i ett par tre ojämna lager löst på panelerna. Sen har jag polerat ytan lätt och vissa paneler har fått en lätt skuggning av Alclad white aluminium. Därefter wash med brun wash i panellinjer, följt med mörkgrå wash över hela ytan. Steg tre är att med en tops lätt accentuera vissa områden med mörk "Steel" pigment. Sist har jag löst flödat Vallejo semimatt aluminium (som är mörkare och gråare än Alclad) över panelerna och torkat bort. Ger ett lagom skabbigt/värdigt åldrat intryck :D /Pål
GeekJoan
Namn: Joan
Kontakt:

Inlägg av GeekJoan »

Gillar att det inte är så markanta panellinjer. Tycker ofta att det är för hårt markerat, men här var det "sobert".
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Pål Björkman skrev:Tack Björn!
Ja i mitt sinne är aluminium matt (som att se på en gammal aluminiumkastrull). I det här fallet så har jag högglanspolerat plasten (ingen primer) sen på med Alclad semimatt aluminium i ett par tre ojämna lager löst på panelerna. Sen har jag polerat ytan lätt och vissa paneler har fått en lätt skuggning av Alclad white aluminium. Därefter wash med brun wash i panellinjer, följt med mörkgrå wash över hela ytan. Steg tre är att med en tops lätt accentuera vissa områden med mörk "Steel" pigment. Sist har jag löst flödat Vallejo semimatt aluminium (som är mörkare och gråare än Alclad) över panelerna och torkat bort. Ger ett lagom skabbigt/värdigt åldrat intryck :D /Pål
Vilka häxkonster!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Fantastiskt snygg Pål! Känner ett visst dåligt samvete för att jag var med och hetsade för en byggblogg och sedan inte kommenterade :) !

Hälsningar

Magnus
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Tackar! Kul att ni gillar den. Jag håller med dig Johan, det blir många gånger alldeles för starka kontraster så jag försöker tänka på det. Uffe! är det ngn som håller p med häxkonster så är det du. Jag är stum av beundran över de mästerverk du brukar skämma bort oss med :shock: Magnus byggbloggen är OK om jag lyckas locka bort dig fr småskalorna (jag är bara avundsjuk på att du levererar så snygga alster i 72 och 144) 8-)
Återkommer snart /Pål
Björn G

Inlägg av Björn G »

Fantastiskt fin! Har själv införskaffat modellen och ser väldigt mycket fram emot att bygga den! Gillar den finish du åstadkommit skarpt, och ser fram emot att se den klar. I min värld är det inte alltid nödvändigt att använda blanklack för dekaler över alclad, men så har jag å andra sidan inte arbetat med så pass matt alu-finish.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Snyggt resultat! Jag har själv skaffat den där tunnan och tänkte mig nått liknande. Gillar verkligen att du fått till den matta alufärgen.
Pål Björkman

Re: Pilot Replicas J29F WIP del 3

Inlägg av Pål Björkman »

Äntligen börjar det likna nått. Ser onekligen ut som en 29:a!
Bild

Kronmärkt! 8-)
Bild

Har en liten fråga till alla sakkunniga därute. I Flyghistorisk Revy nr 27 så finns bild på Rb 24 med skydd för IR-sökaren. Men vad var det för färg på dessa? Gula? Röda? eller standard grön? /Pål
Skriv svar