Lok bygge"Nu med färg sid 26 "
Re: Lok bygge"
Han är igång! Looking good. Älskar den redan.
Vilket härligt scratch byggande! Vackert arbete så långt Lennart, blir till o följa med o se denna fina skapelse ta form!
Mvh jonas

Mvh jonas
Majestätiskt scratchbygge, Lennart. Du visar oss vart skåpet skall stå!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Namn: Lars Befring
det här är en variant av "På spåret" som jag faktiskt följer =)
SNYGGT!
SNYGGT!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Supersnyggt. Hur går du tillväga när du måttar och bygger. Mäter du från ritning och för över direkt till PC eller använder du pappersmallar eller någon annan magisk metod?
/Fredrik B
/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
-
- Namn: Henrik Persson
Jag är imponerad av hur du kan få fram så fina delar av plastic card, hur har du gjort nitarna på hytten? (pansar nörd som jag är blir nyfiken)
/Henrik Persson
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
-
- Namn: Lennart Alvhult
Tusen tack för alla vänliga kommentarer
(Dina flygmodeller Jonas, är bland det bästa man kan se)
Jag mäter från ritningen och gör en mallskiss ritning i rätt skala . Skriver så tänkt byggmoment på ett papper, och gör en ren ritning med alla mått.
Byggmomenten kan ändras under bygget beroende på hur, och var delarna skall monteras. Längd bredd och höjd ritar jag upp på ett eget ark, och använder som referens vid tillverkningen av delarna. Då kan man använda mallarna direkt på det arket och se så att varje del placeras på rätt plats,
i sidled, höjd led os.v. Fäster försiktigt med tape på baksidan av mallarna, och mäter in delarna med skjutmått.
Nitarna är gjorda av Pc rod som kapats i tunna skivor. Fick så sent som för några dagar sedan veta att det tydligen finns nitar på ark, vilket jag inte hade en susning om. Men den här metoden fungerar också.
Fortsättning följer // Lennart

(Dina flygmodeller Jonas, är bland det bästa man kan se)
Jag mäter från ritningen och gör en mallskiss ritning i rätt skala . Skriver så tänkt byggmoment på ett papper, och gör en ren ritning med alla mått.
Byggmomenten kan ändras under bygget beroende på hur, och var delarna skall monteras. Längd bredd och höjd ritar jag upp på ett eget ark, och använder som referens vid tillverkningen av delarna. Då kan man använda mallarna direkt på det arket och se så att varje del placeras på rätt plats,
i sidled, höjd led os.v. Fäster försiktigt med tape på baksidan av mallarna, och mäter in delarna med skjutmått.
Nitarna är gjorda av Pc rod som kapats i tunna skivor. Fick så sent som för några dagar sedan veta att det tydligen finns nitar på ark, vilket jag inte hade en susning om. Men den här metoden fungerar också.
Fortsättning följer // Lennart
-
Så var det stora luft/ång cylindrarna på plats. Det skall få fler mindre detaljer //Lennart

-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
All heder åt ni som kan den sköna konsten att scratchbygga! Det ser riktigt fint ut. Har du gjort en jigg för att få rätt mått på nitarna?
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
Ibland blir det galet och så får man göra om, och göra rätt ! Hjulen är endast löst monterade med häftmassa. Och främre upphängning inte färdig byggd! Jag skär på känn Urban, nitarna blir hyfsat lika och det ser bra ut när man limmat på dem .
Lennart

Lennart

Senast redigerad av Lennart 12 den 26 jan 2016, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.