Lok bygge"Nu med färg sid 26 "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack och bock Henrik och Micke :) Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt scratchat så långt. Jag är impad av att du fått till de fyra hjulen så pass enhetligt.
Håll oss uppdaterade.
Uffe
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Oj! Det där är allt ett projekt att bita i. Jätteroligt att du låter oss följa med på resan.

/Daniel
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

När jag gör runda saker som skall vara lika så använder jag mig av en sådan där passare som har nål i båda benen"
Då får man en distinkt linje var man skall skära , och det syns mycket tydligt i Pc:n
Borrar så ett hål i centrum och lägger ihop samtliga. Fäster dem på en träplatta med en liten mässing skruv. Roterar dem mot en fil .
Har börjat så smått med lokets hytt. Skall ta upp på fronten för ångpannan, samt att det är massor av nitar att limma ännu .
Kul att det gillas, tack för vänligheten så länge//Lennart
Bild
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Har du någon ritning som du går efter?
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Jag hittade en sprängskiss ritning på hela långsidan på nätet, efter mycket letande, och några andra mindre ritningar. Så har jag en massa svartvita
bilder från alla håll och vinklar. Plus fina bilder i mina böcker om Union P. Har inte kravet att allt skall bli exakt, tex. kommer jag att skippa fjädringen på insidan av ramen, som ändå inte kommer att synas. Men om alla synliga delar blir riktiga så är jag nöjd. Det fanns ju flera varianter på
loket, även om AA 119 var Up:s första. Men jag tycker det är vackra allesamman , och ånglok i allmänhet. UP är för övrigt det bolag som använt sig av det största ångloken som konstruerats, bl Big Boy och Challenger .//Lennart
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

det här kommer att bli superläckert, Lennart! Ser kanonfint ut!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Har du någon länk till någon förebild? Man blir nyfiken som gammal N-rallare!
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för det Sven :) Här är bild länkar, men det finns en hel del annat när man söker på 4-4-0 locomotive. Variationerna är många.
Även en bild från en del av min ritning . Jag gör hytten med endast övre fönster te.x//Lennart
Bild
https://www.google.se/search?q=4-4-0+lo ... B9UQsAQIIA
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Håller på att bygga på den främre hjul vaggan" och har fått färdigt hjulen och fjädringen till den. Delarna står bara löst ungefär där det kommer att sitta. //Lennart
Bild
Bild
Skriv svar