Årsavslut från pansargaraget...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
BjörnK

Årsavslut från pansargaraget...

Inlägg av BjörnK »

God fortsättning!
Som utlovades i slutet av 2014 så blev det betydligt magrare skörd detta år. Många orsaker, delvis var jag inte hemma mer än halva året, men framför allt att jag inte får klart det jag påbörjat.... Några blev dock framkrystade till slut...

Samtliga dessa är målade med egna blandningar av Tamiyas XF-färger. Vädrade med allt möjligt... Ak, MIG, Abteilung, vallejo....

Håller tummarna för att 2016 ska bli ett år då jag får klart bra mycket mer än detta skrala resultat.

//BjörnK

Först Ut en gammal klassiker, Tamiyas Churchill... Ett bygge för att tvinga mig själv att få klart en modell... tre veckor från start till mål. nya lastöglor på tornet, ny pipa från RB och frulleband. En modell jag blev nöjd med, inte minst för att jag bevisade för mig själv att jag kan påbörja och avsluta ett bygge inom en sund tidsram...
Bild
Bild
Bild
Bild

Sedan kom trumpeters KV. Frulleband var allt jag använde... hade nog legat och mognat i ett år minst... knappast en riktig surdeg men ändå...
Bild
Bild
Bild
Bild

Sist förlöstes denna gamla härk... Hittade bilder på en gammal dator från 2009, då låg den färdigbygd... sedan surade den ihop totalt och den var ruggigt nära att åka i soptunnorna vid några flyttar... men jag körde den som en vädringsövning... blev ju klar till slut i alla fall...
Bild
Bild
Bild
Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Årsavslut från pansargaraget...

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, jösses... Det där med pansar alltså. Inte min grej egentligen (men det ska det ju bli, är det tänkt från vissa håll ;)), men när man ser sådant här blir man ju alldeles matt. Ja, inte mattlackad, alltså, utan av beundran. Vilken fantastisk realism. Jäklar anåda!
Senast redigerad av Björn Fransson den 08 jan 2016, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Fina grejor det där, gillar KV:n som särdeles ond ut. Kul att du snickrade ihop en gammal Churchill från Tamiya och bevisade att det kan bli jäkligt bra utan nytt o dyrt. Men ska du inte variera färgerna lite i år? Vi måste prata om lera någon dag, vill lära mig...
Senast redigerad av Stellan den 08 jan 2016, 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan Schroeder Englund
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Du hade ett grönt år! (Kommer i framtiden att omnämnas "Björn K's Gröna period"?)
Dom ser Hin Håligt bra ut!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Otroligt snygga byggen, Björn, och det är så kul att se att du tar ut svängarna mer och mer med vädringen. Du bara inbillar dig att du inte behärskar vädringen, detta är bevis på raka motsatsen!

Men du byggde väl en modern svensk pryl också ju! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kvalitet uppväger kvantitet.
Snyggt jobbat Björn.
Uffe
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Three nice subjects young Kågner. All look good and the weathering / dirt build up is perfect. Time to take it to the next stage ... more streaks, chips and splashes. Wont mention the closed turret and possibilities there at this time. Woops I just did. :twisted:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Mycket bra, herr Kågners! Churchill tog väl pris i Riga rent av, om jag inte minns fel.
Micke A

Inlägg av Micke A »

Snygga vagnar alla tre! Jag håller inte riktigt med om att mer lera, vädring och slitage alltid är vägen framåt... :o De är alla fina och bra exempel på en snyggt byggd modell, sedan så är ju (tyvärr) den rådande skolan att allt som byggts minst ska ha varit med om tre världskrig utan vård och rengöring.

KV versionen ser mest brutal ut men även kul att se en gammal Churchill snyggt byggd !

Micke A
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Björn Fransson skrev:Ja, jösses... Det där med pansar alltså. Inte min grej egentligen (men det ska det ju bli, är det tänkt från vissa håll ;)), men när man ser sådant här blir man ju alldeles matt. Ja, inte mattlackad, alltså, utan av beundran. Vilken fantastisk realism. Jäklar anåda!
Tackar tackar! Håller nog en del av dina skapelser som mer realistiska än dessa.... Men jag Vet ju att du trängtar efter en liten amfibisk sak!!!
Stellan skrev:Fina grejor det där, gillar KV:n som särdeles ond ut. Kul att du snickrade ihop en gammal Churchill från Tamiya och bevisade att det kan bli jäkligt bra utan nytt o dyrt. Men ska du inte variera färgerna lite i år? Vi måste prata om lera någon dag, vill lära mig...
Tackar Stellan, har en del "färgglatt" i pipen, om den blir klar under 2010-talet återstår att se... Snacka lera? Kanske när alla normala samtalsämnen tar slut! ;)
SvenYoung skrev:Otroligt snygga byggen, Björn, och det är så kul att se att du tar ut svängarna mer och mer med vädringen. Du bara inbillar dig att du inte behärskar vädringen, detta är bevis på raka motsatsen!
Men du byggde väl en modern svensk pryl också ju! :-)
Tackar Sven, finns mycket att lära sig... Modernt? Näää... den räknas inte, jag gjorde ju bara grunden innan den åkte på födelsedagskalas!
Ulf Lundberg skrev:Kvalitet uppväger kvantitet.
Snyggt jobbat Björn.
Uffe
Tack ska du ha Uffe!
Plasticbattle skrev:Three nice subjects young Kågner. All look good and the weathering / dirt build up is perfect. Time to take it to the next stage ... more streaks, chips and splashes. Wont mention the closed turret and possibilities there at this time. Woops I just did. :twisted:
Thanks Mr G! Seeing something in my open hatches would make most of you smile for the next years! But I hope 2016 will be a year when we will get to see some of your creations!
Joakim Hultman skrev:Mycket bra, herr Kågners! Churchill tog väl pris i Riga rent av, om jag inte minns fel.
Tackar Herr Ordförande! Men du bedrar dig... det var nog min gamla AVRE-vagn som henkade till Riga...
Micke A skrev:Snygga vagnar alla tre! Jag håller inte riktigt med om att mer lera, vädring och slitage alltid är vägen framåt... :o De är alla fina och bra exempel på en snyggt byggd modell, sedan så är ju (tyvärr) den rådande skolan att allt som byggts minst ska ha varit med om tre världskrig utan vård och rengöring.
KV versionen ser mest brutal ut men även kul att se en gammal Churchill snyggt byggd !
Micke A
Tackar Micke! Håller med om att ibland kan det vara skönt att inte tokvädra vagnen så den blir supersliten... även om jag har en sådan väldigt nära mållinjen också! ;)
Skriv svar