Vi öppnade som vanligt.

Det nya var att äggen tillagades i plättlaggen.

En ny bekantskap var Grönstedts Cognac XO Authentic. En mycket god konjak. Påminner lite om julkonjaken. Grönstedts menar själva att det är en ganska torr konjak. Vi upplevde den dock som lite sötare än vad XO var tidigare. Men bara för att vi gillar Grönstedts så försakade vi inte Calvadosen. Den stod där i bakgrunden och lurpassade på det där speciella sättet som bara en bra calvados kan göra.

Däremot är Stockholm en grov förolämpning för varje skåning. Här förstod jag inte hur Mange A tänkt. Kanske inte alls? Han är ju från Halmstad. Och därifrån är det inte så långt till Stockholm, rent mentalt alltså.

Direkt efter frukosten blev det julklappsutdelning. En bra sak att vara gubbe är att man kan öppna sina julklappar när man vill. Man skiter i om det blir före eller efter Kalle Anka på julafton. Ja, man kan till och med öppna dem två veckor innan Kalle Anka!
Klappar av precis rätt format! Lika kul när man är tio som när man är femtio.

Idel glada miner.
Mange A jublade över en PzH2000 …

… tur att de så tydligt skriver ut att den lilla lådan innehåller ”barrel” så att man inte tror det är ”engine deck” … eller en reservoarpenna.

Mange B mös med en T-80.

Själv fick jag Tamiyas M1A2 SEP TUSK. Och jag vet vad ni tänker. Den kommer ju snart en mer korrekt från Meng med 47 000 delar varav 20 000 består av band med korrekta brickor i fotoets och gängade bultar. Nå, då kan ju ni SOM TYCKER DET ÄR SÅ KUL MED 47000 DELAR BYGGA MENGS MODELLL DÅ! Själ håller jag mig till Tamiya … plasten du aldrig glömmer.

Efter julklappsutdelningen tänkte vi bygga lite men vi tog förnuftet till fånga och gick och handlade bakelser på Katarina istället. Mange B är kungen av konditoriet.

Vi passade även på att besöka Caroli city där man sjöng och spelade så det stod härliga till.

Sen var det dags att bygga. Men först en liten diskret fika. En Budapest med Vympel, de sistnämnda inköpta hos den lokale modellnasaren Modellcraft som bara ligger ett stenkast bort. De har blivit tradition att gå dit och handla lite på julfesten.

Och nu drog vi igång byggandet på allvar. Jag körde ryskt tema …

Magnus körde … ja … trött tema. Eller så bara vilade han sig för att kunna prestera ett ännu högre byggtempo lite längre fram.

Därefter, en lite lätt skål i Riesling för min seger i middagsvadet. Jag blev som bekant klar med en Tiran 5.

Efter en timme eller två hade jag kommit såhär långt. Inte illa.

Dessvärre har jag inga bilder på hur långt dubbelmangarna kommit. Men det hade säkert byggt ohyggligt mycket eftersom vi blivit riktigt hungriga. Storkycklingdelarnas paneras och stekts. Coc au vin är på ingång!

Medan cocen puttrade i grytan …

… byggde jag lite på Zvezdas figurer. Zvezda är rätt ojämna men på sista tid har de förbättrat sin kvalitet rejält. Framförallt på figursidan. Notera pupillerna. De har jag inte sett på plastfigurer förut. Vympelsetet påminner lite om spelfigurer från t ex Perry Miniatures. Ganska skarpt skulpterade med jämn, nästan polerad, plast. Kanske beror de skarpa kanterna en del på utrustningens beskaffenhet. Hur som helst ser det mycket bra ut.

För att vänja magen vid den högflygande (nåja, kycklingar flyger väl inte) så dök vi ner i havet och plockade upp en Toast Skagen. Alltid gott. Alltid rätt. Sitter i gommen som en smäck.

Sen kom då huvudnumret, coc au vin.

Givetvis kunde vi inte hållas oss borta från osten. Som avnjöts tillsammans med Churchills portvin för att på något sätt neutralisera det franska. Vi är ju en enda stor familj i EU numera. Alla ska få vara med.

Hela anrättningen avslutades sedan med en lätt dessert, inspirerad av Magnus Berggrens barndoms jular där man, efter ett rejält julbord, alltid avrundade men lite marrängsviss.

Efter det var vi konstigt nog ganska mätta, för att inte säga dästa. Något mer byggande blev det dock inte. Däremot fasställde vi temat för C4-Open 2016 till ”öken”, vilket i vårt fall innebär något ökenrelaterat 35-skalepansar. Den som inte blir klar bjuder de andra på middag.
Stort tack till dubbelmangarna för ännu en lyckad julmiddag i modellbyggets tecken … eller kanske töcken … eller på ren skånska tocken.
Gott nytt år på er allesammans!