SMS Seydlitz. Färdigställd! Sid 8.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: SMS Seydlitz. Däcksmålning sid 2.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag sätter en tejpremsa på en plexiglasbit och centrerar den så att den ligger parallellt med plexiglasbitens kant. Sen skär jag med hjälp av en vinkelhake tejpremsan på tvären i 12 mm långa bitar. Därefter skär jag ett snitt på längden 0,5 mm från tejpbitens kant. Nu har jag ett gäng små tejpremsor 12 x 0,5 mm. När jag gjort slut på dem skär jag ett nytt snitt på längden.

Jag använder vanlig masktejp från byggvaruhuset.
Uffe
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Andre, jag tror nog att Panzer Putty är ditt svar på problemet. Den går att dra ut i jättetunna platta trådar som du kan applicera för vågmönsterlinjen.

https://www.youtube.com/watch?v=2vyDqGvBJOY
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Sen så är Tammys nya mjuka maskeringstejp väldigt enkel att maskera kurvor med. Ska du maskera en noskon till exempel och vill ha något som inte fäster så hårt kan du alltid använda gängtejp. För maskering av huvar går det med enkelhet att använda Parafilm M. Det finns många möjligheter när det gäller maskering och Tammys kabukitejp är bara ett av många ypperliga alternativ för jobbet.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Imponerande finlir som vanligt , smart lösning också att skära så tunna remsor//Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Sådärja!
Första maskningsomgången, som pågått av och till under dagen, är till ända.

Bild

Kl 18.30 såg det ut så här.

Bild

Kl 22.08 kom den sista remsan på plats längst ut i fören.
Därefter blåstes det på ett lager träfärg i en något brunare nyans. Det får torka över natten.
I morgon börjar nästa maskningsomgång. Den kommer att gå fortare än den första eftersom mönstret nu är lagt.

På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 23 dec 2015, 17:40, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ja Hin Håle...inte för att jag tror att du skulle köpa dem men finns det dekaler till trädäck?
Stellan Schroeder Englund
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Vilket jobb du lägger ner på däcket! :o
Jag skulle aldrig orka med att maska så litet över så stor yta, du förtjänar ett pris för denna uthållighet. ;)

/Gabriel
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:Ja Hin Håle...inte för att jag tror att du skulle köpa dem men finns det dekaler till trädäck?
Det finns "riktiga trädäck" att köpa. Inte bara anpassade till vissa fartyg utan även generiska, har jag hört. Problemet med dem är att de ser ut som bräderna kommit rätt från sågverket. Att måla är fortfarande det bästa alternativet, vad jag kan se.
Uffe
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ulf Lundberg skrev:
Stellan skrev:Ja Hin Håle...inte för att jag tror att du skulle köpa dem men finns det dekaler till trädäck?
Det finns "riktiga trädäck" att köpa. Inte bara anpassade till vissa fartyg utan även generiska, har jag hört. Problemet med dem är att de ser ut som bräderna kommit rätt från sågverket. Att måla är fortfarande det bästa alternativet, vad jag kan se.
Uffe
Jo, trädäcken kan säkert vara snygga om man anpassar däckets färger alternativt hela målningen efter trädäcket så att allt blir samma stil. men jag tänkte eftersom det finns trädekaler att köpa så kanske det även har dykt upp däck i dekalform.

Exempelvis http://www.uschivdr.com/products-in-det ... y-special/
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Medan juldagsmorgon glimmade, eh, närmare bestämt en bra bit in på förmiddagen, maskerade jag av däcket.

Bild

De flesta tejpremsorna fick jag bort genom att dra en bit maskeringstejp på tvären över däcket.

Bild

Som planerat var kontrasterna lite för starka.

Bild

Jag lade en tunn brun dimma längs kanterna på barbetter, skylights och andra ställen där däcket sannolikt var mindre nött.

Bild

Ovanpå alltihop lade jag sen en tunn dimma av grundfärgen.
Det räcker så långt nu. Jag tror kontrasterna kommer att minska ytterligare, när jag lägger en tunn wash över däcket och sen torrborstar det försiktigt.

God fortsättning,
Uffe
Skriv svar