Folland Gnat, Airfix 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Folland Gnat, Airfix 1/48 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Så var den klar. Vi börjar med det negativa, jag är lite missnöjd med dayglowen. Försökte undvika att hamna i den alltför vanliga fällan att få den alltför orange och under hobbyrummets starka lampor såg den bra ut. Men dessvärre tog jag nog i för mycket åt andra hållet och när den kom ut i vanlig belysning hamnade det farligt nära rött. Dock inte riktigt så nära som det ser ut på bilderna, i verkligheten ser man i alla fall skillnaden på fenan och på det röda i märket där.

Bild

Så visst, jag skulle förstås följt de goda råden jag fick. Nåja, jag tröstar mig med bilder på förebilden där det faktiskt ser rätt rött ut. Så jag är inte helt hundra på att detta är fel, så vi släpper det. Och annars ska jag inte klaga. En rackarns trevlig modell som var en fröjd att bygga. Rekommenderas varmt till alla som vill koppla av med ett litet mellanbygge utan att för den skull behöva sänka ambitionsnivån. Ett lite lagom tvåveckorsbygge som ger mycket pang för pengarna.

Bild

Kunde inte motstå att ha nosluckan öppen. Krokodillooken är helt underbar! :) I synnerhet som den främre boxen är röd, vilket ger den lille en snitsig liten tunga.

Bild

Petade in en liten lampa bakom lyktglaset, plus ytterligare lite kablage i käften för att skapa lite mer liv.

Bild

Bild

Dekalerna är ruggigt fina. En extra finess är att de bakre serienumren och XM på undersidan är tryckt på silverplatta. Något som funkar fint och som dessutom besparar ett riktigt trixigt maskeringsarbete.

Bild

Bild

Undersidan är också det enda stället där det blev lite vädringsläge. Dessa maskiner verkar ha putsats rätt bra.

Bild

Och det är ingen stor maskin det här. Jämför med trettiofemman intill. En 48:a som är stor som de flesta andra 72:or.

Bild

Sådär. Då var byggbordet rensat (ja, i alla fall nästan, jag har väl bara en åtta-tio stycken påbörjade). Dags att välja ut ett lämpligt objekt till mellandagsutmaningen. Skulle tro att det blir en Airfix till.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Magnifik! Gillar krokodilkäften :-) En fråga, hur var ytan på den där Airfixen. Fick du slipa ytan något innan du la metallfärgen?
Björn Fransson
Kontakt:

Tack! Ytan var inga problem alls, jämn och fin, ingen apelsinskalsfeeling alls. Det enda lilla kruxet var en antydan till sjunkmärke vid ena luftintaget, men det var enkelt bortslipat.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Oj va liten! Snyggt blev det utan tvekan och jag kan väl ändå hävda att det ser snyggt ut med de nästan röda dayglow fälten, det passar bättre ihop med metallfärgen än vad en mer orange färg hade gjort, men det är ju en smaksak. ;)
Mycket bra jobbat!

/Gabriel
Björn Fransson
Kontakt:

Tackar! Tittade på bilderna i läsplattan nu, och där var det VÄLDIGT rött. Lite mer orange är det allt. Som sagt, det är en svår färg att återge. Här en bild på originalet, döm själva.

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag är som vanligt vidsynt och dömer ingen! Jag tycker den ser hur skön ut som helst. Dessutom i lagom storlek!

Snyggt bygge!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Tack! En härlig maskin är det. Vore kul att göra en gul också. Men det får vänta. Och formatet är helt klart synnerligen vitrinskåpsvänligt.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Lysande liten maskin på många vis . Gillar ditt val med öppen nos, och som alltid fina smådetaljer och snygg målning.

Kan du vänligen vid tillfälle visa din fina B3 La igen, jag saknar den och kan inte hitta igen din tråd ?
//Lennart
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för fina bilder Björn ! Den är suveränt fin den där modellen . Ursäkta trådkapningen //Lennart
Skriv svar