En P-51D med den målningen var ny för mig med men har sett den där P-51B'n tidigare. Lite småkul projekt helt värdigt en gammal Airfix, Hasegava eller Revell. Linjerna försvinner ju liksom ändå. *s*
Funderar lite på det där vad man skall göra om man får tag i en Matchbox. Egentligen behöver man tre - En originalutgåva att spara, en att bygga direkt ur lådan utan målning och en där man får prova vad man kan åstadkomma med en äldre modell (lite som jag gjorde med Heller modellen).
Nej, jag fick inte tag i någon Matchbox Mustang den här gången heller. Någon bjöd över mig... :'(
/André
Mustanger eller lite av det som ligger på det obefintliga byggbordet då och då...
Re: Mustanger eller lite av det som ligger på det obefintliga byggbordet då och då...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Re: Mustanger eller lite av det som ligger på det obefintliga byggbordet då och då...
Någon P-51D kan jag inte heller hitta i denna målning. Däremot var det inte en P-51B som faktiskt målades i detta mönster utan en P-51, den som av britterna kallades Mustang Mk. 1A. Den har den tidiga Allison motorn istället för Merlin motorn. Dessutom hade den 4 st. 20 mm akan istället för 12,7 mm som hos en P-51B.Andre B. skrev:En P-51D med den målningen var ny för med men har sett den där P-51B'n tidigare. Lite småkul projekt helt värdigt en gammal Airfix, Hasegava eller Revell. Linjerna försvinner ju liksom ändå. *s*
Funderar lite på det där vad man skall göra om man får tag i en Matchbox. Egentligen behöver man tre - En originalutgåva att spara, en att bygga direkt ur lådan utan målning och en där man får prova vad man kan åstadkomma med en äldre modell (lite som jag gjorde med Heller modellen).
Nej, jag fick inte tag i någon Matchbox Mustang den här gången heller. Någon bjöd över mig... :'(
/André
/Gabriel
-
- Namn: Henrik Persson
Det går fler tåg Andrè, jag ska försöka få min Mustang färdig i morgon!Andre B. skrev:En P-51D med den målningen var ny för med men har sett den där P-51B'n tidigare. Lite småkul projekt helt värdigt en gammal Airfix, Hasegava eller Revell. Linjerna försvinner ju liksom ändå. *s*
/André
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Ja, det gör ju det. Och nu slipper jag fundera på om jag skall bygga den eller låta den vara i en låda... *s*easy_company skrev:Det går fler tåg Andrè, jag ska försöka få min Mustang färdig i morgon!Andre B. skrev:En P-51D med den målningen var ny för med men har sett den där P-51B'n tidigare. Lite småkul projekt helt värdigt en gammal Airfix, Hasegava eller Revell. Linjerna försvinner ju liksom ändå. *s*
/André
/Henrik Persson
Stressa inte på upploppet nu Henrik, *ler vänligt*
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

-
Kul att du är igång och bygger igen! Ett litet steg i taget bara, och så vips! Plötsligt står du där med en färdig Musse.
Tack för orden Joakim. Jo, det går sakta framåt. Fick till propellern idag tror jag. Är lite trött på att måla de gula spetsarna på propellerbladen så testade något nytt denna gång. Hade lite gula dekaler (tror det var Italeri) som jag klippte till och applicerade på propellerbladen med hjälp av pensel och lite Microset. Sedan följde jag efter med Microsol. Och det lyckades! Med hjälp av Microsol så krympte dekalerna runt topparna på bladen och med lite våtslippapper kunde jag "putsa bort skägget".
Ok det krävde lite tid och koncentration. Men jämfört med att måla hela propellern gul med dåligt täckande gula färger (har aldrig hittat en gul färg som täckt bra), maskera och sedan måla svart så funkade det här över förväntan. Är rätt trött på att reparera avbrutna propellerblad för övrigt. Hade dekalerna haft samma kvalité som Bergwall's dekaler hade det nog gått ännu lättare att fixa spetsarna på propellerbladen. Varken Italeri eller Academy har så där vidare dekaler att jobba med.
Man nästan önskar att alla propellrar var gjutna i gul plast (när det gäller P-51D Mustang och P-47 Thunderbolt kunde hela modellen vara gjord i gul plast för min del). Då hade det räckt med ett väldigt tunt lager gul färg.
Nör det gäller Mustangpropellrar för övrigt. Airfix har ju två par propellrar i sin F-51D utgåva. Hade någon svensk maskin de senare "kantigare" propellerbladen från Hamilton? Kändes så där annars att sätta dit "Hamiltondekalerna" på propellern men valde ändå att sätta dit dem i slutändan.
/André
Ok det krävde lite tid och koncentration. Men jämfört med att måla hela propellern gul med dåligt täckande gula färger (har aldrig hittat en gul färg som täckt bra), maskera och sedan måla svart så funkade det här över förväntan. Är rätt trött på att reparera avbrutna propellerblad för övrigt. Hade dekalerna haft samma kvalité som Bergwall's dekaler hade det nog gått ännu lättare att fixa spetsarna på propellerbladen. Varken Italeri eller Academy har så där vidare dekaler att jobba med.
Man nästan önskar att alla propellrar var gjutna i gul plast (när det gäller P-51D Mustang och P-47 Thunderbolt kunde hela modellen vara gjord i gul plast för min del). Då hade det räckt med ett väldigt tunt lager gul färg.
Nör det gäller Mustangpropellrar för övrigt. Airfix har ju två par propellrar i sin F-51D utgåva. Hade någon svensk maskin de senare "kantigare" propellerbladen från Hamilton? Kändes så där annars att sätta dit "Hamiltondekalerna" på propellern men valde ändå att sätta dit dem i slutändan.
/André