Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Hej på er,

Vet någon vad som skiljer mellan en vanlig J21 samt den metallrena prototypen?
Gnager en liten fundering att göra Pilot Replicas J21 i prototyputförande.

/ Per-Erik "Pekka" Hedberg
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

Inlägg av Erik_G »

Hade faktiskt samma fundering när jag gick hem med en J21a till från C4.
Dessvärre har jag inget uttömmande svar. Den var väl metallren och hade en lite annan form på fenorna har jag för mig.

/E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

Inlägg av Björn Fransson »

Jag byggde prototypen av Hellers en gång i tiden. Har för mig att det egentligen bara var fenorna. Sedan är den förstås obeväpnad. Tänk på att huven (inte framrutan) inte är omålad aluminum, utan mörkare. Antingen grön eller mörkt grå. Samma gäller partiet bakom bubbelrutorna, även det är mörkt. Spinnern är i avvikande färg, jag tycker att den ser ut att vara mörk metall eller mörkgrå. Nosen är även den mörkare, men här är det tydligt att den är metallfärgad (pansar?). Och märkningen lär knappast innebära några större problem. :)

En film på prototypen och dess första flygning med den inte helt problemfria landningen finns här:

https://youtu.be/nx0pMrPBTLw

Och här är min modell. En trevlig, lite udda, Saabfågel.

Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

Inlägg av Erik_G »

Just det, huvudställen var ju vinklade annorlunda också, vilket kan ses på filmen. Men det ändrades väl efter den inte fullt så lyckade förstaflygningen.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

Inlägg av Björn Fransson »

Erik_G skrev:Just det, huvudställen var ju vinklade annorlunda också, vilket kan ses på filmen. Men det ändrades väl efter den inte fullt så lyckade förstaflygningen.
Du menar den lite udda konstruktionen att de automatiskt vek sig vid landning? ;)

Ska passa på och tillägga att även stegen var mörk, troligen cockpitgrön (vilket sannolikt även är färgen för huven och partierna under bubbelfönstren).
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Stort tack för era svar, låter rackarns smidigt att bara fixa fenorna och tjusig prototyp i 1/72 Björn!

/ Per-Erik "Pekka" Hedberg
AndersN

Re: Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

Inlägg av AndersN »

I profil:
Bild

Klaffarna (främst mittvingklaffen vill jag minnas) skiljer sig också från A-1 och A-2/3. Men det kanske inte är av större vikt.
Höjdrodret hade bara ett trimroder, på vänster sida.

Och instrumenteringen...kan ju anta att prototypen liknade A-1 mer än A-3.
Bild
Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

Inlägg av Erik_G »

Björn Fransson skrev: Du menar den lite udda konstruktionen att de automatiskt vek sig vid landning? ;)
Jo, det är ju en feature man kan lägga till modellen om man vill. Men titta även innan flygningen när maskinen bogseras ut ur hangaren. Ställen pekar ju bakåt redan där till skillnad från seriekärrorna där de pekar snett framåt.
Leif Fredin
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 apr 2012, 07:55

Re: Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

Inlägg av Leif Fredin »

Har sett någom uppgift på att pilformen på vingarna ökades cirka 1,5 grader efter första flygningarna.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Skillnader på J21, prototyp vs produktion.

Inlägg av Björn Fransson »

I SFF:s bildarkiv finns en lite märklig färgbild. Enligt bildtexten är den en maskin från F 12, fotograferad på en flygdag. Men bilden visar en metallblank maskin, misstänkt lik prototypen (det är lite svårt att se fenorna, men det skulle mycket väl kunna vara prototypen). I nosen finns en kanonöppning och på stabilisatorn skymtar någon form av tillbyggnad som jag inte känner igen från andra 21:or. Ni som är medlemmar, sök på "Saab 21", så dyker den upp på sidan 13, längst ner.
Skriv svar