Det är troligen den dyraste byggsatsen jag någonsin gett mig på. Dessvärre så reflekteras inte priset i kvaliteten på själva byggsatsen.

När jag nyligen fick i uppdrag att bygga en monter på Ängelholms Flygmuseum om Räddningstjänsten på F 10 infann sig inspirationen.
Dags att bygga en 4112:a!
Jag gjorde lumpen på F 10 just som brandman för snart 20 år sedan. Många timmar tillbringades bakom ratten på diverse underliga fordon.
Jag var i stort sett alltid den som körde då det hade blivit någon miss vid mönstringen. De flesta som ryckte in samtidigt som jag hade inte något körkort.
Det var inte något jag sörjde över dock. Skönt att slippa springa hela tiden...

I våras någon gång fick jag ett mms från Tor Netterby med en bild på en Rätgb 4112 som stod i Stenbäckssamlingen utanför Skurup.
Bilden visade en bil med nummer 121 vilket var den bilen jag körde oftast av våra 4112:or i Ängelholm.
Sedan dess har jag besökt "min brandbil" ett par gånger. Hon är minst sagt risig och är i behov av någon slags renovering. Förhoppningsvis kommer hennes nye civlila ägare vårda henne ömt.

Fotograf: Tor Netterby

Jag har tagit mängder av bilder och har även instruktionsboken till hjälp. Skönt att ha förebilden hyfsat lätt tillgänglig.

Nu bygger vi!

Andreas Samuelsson