F-51D Mustang i 1/72 Finn ett fel??

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
easy_company
Namn: Henrik Persson

Re: F-51D Mustang i 1/72 cockpiten klar.

Inlägg av easy_company »

Jag hittade ett foto på förebilden av den här kärran :)
Bild
Här ett foto från 1950 och Sydkorea men med andra dekaler.
Bild
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company

Inlägg av easy_company »

Här ett foto på min första Mustang jag byggde och den är från Revell, det ska tydligen vara en mycket gammal byggsats från dom.
Bild
/Henrik Persson
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Kul att se bilderna! :)

När det gäller Hasegava´s Mustang så finns det två saker som man får vara lite uppmärksam på. Avgasrören - när vill man limma dit dem? Normalt så limmar man ju dit dem i ett sent skede men det är inte fallet med Hasegava´s Mustang. Så man får tänka till lite eftersom man monterar dem "inifrån". Annars handlar den mesta kritiken om att hjulhusen är grunda. Men det är sällan man ser in i dem.

Academys Mustang har fått kritik rörande vinklarna på vingarna. De är alldeles spikraka om man inte fixar till det. Annars är inredningen snäppet bättre än Airfix.

Italeri´s Mustang är den jag har svårast för. Rätt mycket slipning och spackling där. Och det är inte lätt att få till vindrutan. Ett skräckexemempel på att man glömde provbygga modellen innan man började sälja den.

Heller´s utgåva gillar jag. Airfix gamla är ok med tanke på åldern och den är lite "mager" i sammanhanget. Ja, Matchbox utgåva är den jag söker och samlar ju lite med på gamla Matchbox modeller. Har haft lite funderingar på att köpa Revell´s gamla Mustang igen för att komma över dekalerna. Men helst skulle jag vilja komma över ett dekalark från Heller´s Mustang.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
easy_company

Inlägg av easy_company »

Andre B. skrev:Kul att se bilderna! :)

När det gäller Hasegava´s Mustang så finns det två saker som man får vara lite uppmärksam på. Avgasrören - när vill man limma dit dem? Normalt så limmar man ju dit dem i ett sent skede men det är inte fallet med Hasegava´s Mustang. Så man får tänka till lite eftersom man monterar dem "inifrån". Annars handlar den mesta kritiken om att hjulhusen är grunda. Men det är sällan man ser in i dem.

Academys Mustang har fått kritik rörande vinklarna på vingarna. De är alldeles spikraka om man inte fixar till det. Annars är inredningen snäppet bättre än Airfix.

Italeri´s Mustang är den jag har svårast för. Rätt mycket slipning och spackling där. Och det är inte lätt att få till vindrutan. Ett skräckexemempel på att man glömde provbygga modellen innan man började sälja den.

Heller´s utgåva gillar jag. Airfix gamla är ok med tanke på åldern och den är lite "mager" i sammanhanget. Ja, Matchbox utgåva är den jag söker och samlar ju lite med på gamla Matchbox modeller. Har haft lite funderingar på att köpa Revell´s gamla Mustang igen för att komma över dekalerna. Men helst skulle jag vilja komma över ett dekalark från Heller´s Mustang.

Mvh. André
Tackar för infon Andrè, jag har ett dekalark som är komplett förutom att cookie dekalen är borta då jag använde 2 stycken på den första Mustangen jag byggde, vill du så kan jag posta det arket till dig om det är det arket du menade.
/Henrik Persson
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Tack Henrik,
Ditt erbjudande är inte ointressant. Undrar, vad för diameter har dekalerna på Revellarket?
Tänker på den "rundel" som utgör den "star and bar" som skall sitta mellan CV och D typ.
Vad för dekaler använde du på Revell Mustangen? Jag tog för givet att det var Revell's egna dekaler...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Kul med ett Mustangbygge igen! Ska följas med intresse!
easy_company

Inlägg av easy_company »

Henrik R skrev:Kul med ett Mustangbygge igen! Ska följas med intresse!
Trevligt att höra att jag fångat ditt intresse för mitt nya flygande projekt :)
/Henrik Persson
easy_company

Inlägg av easy_company »

Andre B. skrev:Tack Henrik,
Ditt erbjudande är inte ointressant. Undrar, vad för diameter har dekalerna på Revellarket?
Tänker på den "rundel" som utgör den "star and bar" som skall sitta mellan CV och D typ.
Vad för dekaler använde du på Revell Mustangen? Jag tog för givet att det var Revell's egna dekaler...
Mvh. André
Jag ska kolla upp måtten på dekalerna och leta fram dom bara, dekalerna jag använde var de dekaler som var med i Revells låda så du gjorde rätt i att ta det för givet.
/Henrik Persson
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Den första utgåvan av Revells Mustang hade ju en fin boxart

Bild

En till utgåva av byggsatsen

Bild

Stefan
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Hur Revell lyckades få till den där Mustangen i rött får väl i det närmaste ses som ett mysterium... *s*

https://www.google.com/search?q=P+51D+M ... 80&bih=667

Matchbox gjorde något liknande med sin P-51D Dooleybird. Roligt med bilder som ger inspiritation! *ler*

https://www.google.com/search?q=Matchbo ... Dooleybird

/André

Skriv svar