På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Till modellens exakthet kan jag inte säga något, vet dock att förebilden finns att beskåda på Arsenalen, då dragandes en 10.5 cm leFh 18, jag har ingen aning om vad den heter i Sverige. Har även för mig att jag sett en grå i svensk märkning i körbart skick för några år sedan, vet dock inte var den finns i normalfall.
Om man vill se en grå, körbar Klöckner i svensk märkning är Miliseum i Skillingaryd att rekommendera. Jag vet för jag har kört den
Som TuveB skrev så var det den fyrhjulsdrivna varianten vi hade. De bilar jag har sett har haft ett lite annorlunda flak jämfört med det tyska.Hytten på vår Klöckner är svensktillverkad, men jag tycker den är snarlik den tyska. Här är en länk till digitalt museums bilder på Klöckner: https://digitaltmuseum.se/search?query=kl%C3%B6ckner
Det köptes in en senare variant (ca 1950) som jag nu inte kommer ihåg vad den fick för beteckning, men den är väldigt lik sin föregångare - bara som ett tips när man letar bilder så att man inte av misstag likställer alla Klöckner med Tgb m/42 M
Där har du en poäng Stefan! Bilarna som köptes in i början av 50-talet var alla av modellen S3500/ Lbil 4t (tror jag) och likt modellen endast drivna på bakaxeln. Den ska vara något större än S3000, men hundan vet om det inte skulle gå att åstadkomma en sådan av modellen! Hytterna verkar vara väldigt lika i alla fall. Tyvärr kan jag inte komma på att jag någonsin sett en bild av flaket på de svenska S3500:orna.
Hittade ett gammalt nummer av "Tracks" där det stod lite om en Klöckner modell S3500. Där fanns en bild tagen rakt framifrån och den hytten verkar likadan som modellens. För övrigt fanns det i samma nummer en riktigt intressant artikel om gängor skriven av en viss Stefan Karlsson