Hasegawas J35F/J, 1:48, ska bli en J35F2 från F1 Västerås

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Paramedic
Namn: Tobias

Re: Hasegawas J35F/J, 1:48, ska bli en J35F2 från F1 Västerås

Inlägg av Paramedic »

Snyggt! Gillar verkligen Draken.. :)

Hur var rodren att få till - helt ok "plastic surgery"?
Johan C
Namn: Johan Carlbom

Inlägg av Johan C »

Paramedic skrev:Snyggt! Gillar verkligen Draken.. :)

Tack! Ja, J35:an är en vacker skapelse :)

Rodren var lite bökiga. Dom passar inget vidare utan man får limma på plastbitar här och där och sedan "jobba sig fram" till rätt form med fil och slippapper. Både framkanten och bakkanten är lite kurvade vilket gör att dom ju inte passar så bra mot en spikrak bakkant på vingen ;) Men egentligen är det inte så svårt att få det att se helt okej ut, det är bara tidskrävande. Hade ju gärna sett att dom passade klockrent redan från början så man slipper lägga tid på sånt här jobb.
Johan Carlbom
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Ska bli skoj att se denna drake klar sen, själv lurar jag på att börja med ett Gripen från Italeri.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Håller med ang dessa roder. På min F1 maskin så bearbetade jag de roder som sitter fast från början, det var mindre jobb att snida till originaldelen än dessa resingrejjer. Snyggt jobbat hur som helst.
Johan C

Inlägg av Johan C »

Henrik R skrev:Håller med ang dessa roder. På min F1 maskin så bearbetade jag de roder som sitter fast från början, det var mindre jobb att snida till originaldelen än dessa resingrejjer. Snyggt jobbat hur som helst.
Tack Henrik!

Det hade nog varit en enklare väg att gå så här med facit i hand. Tyvärr lyckades jag misshandla mina roder en del när jag sågade loss dom, men blir det något mer drakenbygge ska jag göra som du gjorde.

/Johan C
Johan Carlbom
Paramedic
Namn: Tobias

Inlägg av Paramedic »

Johan C skrev:
Paramedic skrev:Snyggt! Gillar verkligen Draken.. :)

Tack! Ja, J35:an är en vacker skapelse :)

Rodren var lite bökiga. Dom passar inget vidare utan man får limma på plastbitar här och där och sedan "jobba sig fram" till rätt form med fil och slippapper. Både framkanten och bakkanten är lite kurvade vilket gör att dom ju inte passar så bra mot en spikrak bakkant på vingen ;) Men egentligen är det inte så svårt att få det att se helt okej ut, det är bara tidskrävande. Hade ju gärna sett att dom passade klockrent redan från början så man slipper lägga tid på sånt här jobb.
Ah tack. :) Ungefär som jag föreställde mig antar jag. Är på väg att göra det där men måste uppdatera verktygslådan.. ;)
Johan C

Inlägg av Johan C »

Ett tag sedan senaste uppdateringen, men jag pysslar vidare med min Drake. Här har jag lagt ett lager xtracolor metallfärger med lite vitt i under buken som grund för att likna oxiderad aluminium. Och så maskat av några paneler som ska få lite mörkare färg så ytan får lite liv.
Bild

Och här är resultatet. Två lite mörkare nyanser, fast det går knappt att skönja på bilderna. Och så drog jag faktiskt lite mattlack ovanpå också så det ska se riktigt matt och oxiderat ut. Spetsen på radomen är målad också men den är helt camouflerad mot den mörka basplattan i min sprutbox :lol:
Bild

Något lager färg till ska jag väl hinna i helgen trots att det är xtracolor jag använder. Den måste torka ett dygn innan man kan hantera den...
/Johan C
Johan Carlbom
Johan C

Inlägg av Johan C »

Jag var lite för snabb när jag lade på mattlacken på den metallrena buken i förra inlägget, jag glömde ju att det skulle dit några dekaler först :| Gör om, gör rätt! Dekalerna åkte på med lite blank klarlack under så det inte skulle bli silvring, sen på med mattlack igen. Och så fick nosen en "off-black" färg, hoppas den blir lagom mörk till en lite sliten drake. Nästa steg är väl undersidans färg...

Bild

/Johan C
Johan Carlbom
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Stiligt! Följer med stort intresse! Ser att du avvaktat med att sätta dit de små fenorna under yttervingarna. Klokt! Tänk bara på (om du inte byggt en sådan här tidigare, vill säga) att de inte passar helt 100. Så det kan vara lite trixigt att få dit dem om man väntar till efter målningen.

Visst var det du som undrade om Fara-märkningen, när den nya märkningen infördes? Och att du skulle bygga en individ från 1977?

Edit. Hittade tråden nu, så var det ju. Jag har grottat lite mer i detta och hittat att de första planen märktes om 1976. Ommärkningen fortsatte under 77-78 och från 1979 var i stort sett alla försedda med de nya trianglarna. Har sett en del bilder från F 1 sommaren 1976, då verkar den gamla märkningen finnas kvar, medan det ju i den förra tråden fanns bilder från november 1977 där gammal och ny märkning varvades.

Men du skriver i ett av inläggen att du tydligt såg siffran 36 på vingarna. Det är ju ett senare påfund, så det kan vara en ledtråd. Jag vet inte exakt när vingsiffrorna infördes, men har aldrig sett en maskin med gamla Fara (och dessutom Hugg Här)-märken och vingsiffror. Så om du är helt säker på att du såg siffror på vingarna (vilket jag gissar, att se siffran på fenan på en flygande maskin är inte lätt), är jag rätt övertygad om att den hade den nya varianten på märkning även i övrigt. Det underlättar ju dessutom bygget väsentligt... Dessutom ser jag att du använt märkningen vid luftbromsarna, som också är en del av den nya märkningen. Så det är bara att fortsätta på den inslagna vägen. :)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det där kommer bli hur fett som helst! snyggt Johan!
Skriv svar