J 21 roder

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

J 21 roder

Inlägg av Björn Fransson »

Har just fått Pilot Replicas fantastiskt fina J 21. Det är egentligen bara en sak som jag är lite fundersam till, nämligen de dukklädda rodren. Återgivningen där känns inte helt hundra. Dessutom, om man ser bilder på 21:ans roder känns dukbeklädnaden inte särskilt framträdande:

Bild

Bild

Fanns det olika varianter, eller var det så att de visserligen var dukklädda men att detta inte framträdde så tydligt - vilket i så fall innebär att det bara är att slipa rent roderytorna på modellen?
Senast redigerad av Björn Fransson den 20 aug 2015, 16:21, redigerad totalt 1 gånger.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: J 21 roder

Inlägg av Erik_G »

Jag är inte heller så såld på "duktexturen". Jag var dock för lat för att slipa bort texturen på min modell.. tillräckligt mycket slipande ändå.. :-)
(Pga dåligt hantverk från byggaren snarare än kass passform på modellen)
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 21 roder

Inlägg av Björn Fransson »

Är det kanske så att man bytte ut rodren? Vid en närmare titt ser de på bilden inte ut att vara dukklädda ut alls. Hm.
AndersN

Re: J 21 roder

Inlägg av AndersN »

Ang skevrodren enligt reservdelskatalogen:
A-1 Någon täckplåt nämns inte. Kan väl antas vara dukklädd.

A-2/A-3 hade täckplåt:
Bild
31. Täckplåt övre.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: J 21 roder

Inlägg av Erik_G »

Skevrodrena var nog metall, och är "metall" även på modellen. Det är sidrodren och höjdrodren som har den något konstiga "texturen". På Spitfire upptäckte man att dukklädda skevroder "blåstes upp" vid höga hastigheter, och blev då extremt svåra att manövrera. Detta problem försvann helt när man bytte till metallklädda skevroder. (Istället fick man problem med att vingen vred sig så att skevroderutslagen fick omvänd effekt vid höga hastigheter, men det är en annan historia).

/E
AndersN

Re: J 21 roder

Inlägg av AndersN »

Jaha ok, har inte modellen och inte lyckats hitta närbilder på den heller...
Enligt katalogen är iaf alla roder, utom skevrodren på A-2/A-3, dukklädda.


/Anders
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: J 21 roder

Inlägg av Henrik Bergman »

Angående dukade roder på J 21A-3.
Jag var på FVM och spanade in deras J 21. Jag fick förmånen att ta mig lite närmare än den normala besökaren.
Det var svårt att ta bra bilder, pga ljusförhållandet på museet.

Följande gäller:
Sidroder, höjdroder OCH yttre vinklaffar är dukade.
Skevroder har plåtbeklädnad.

Duken på originalet har inte samma utseende som modellen. Det är bara att slipa bort.
Till min modell skar jag ut 1 mm remsor i tunn blyfolie (0,03 mm) som jag limmade på.
Även det ser helt fel ut. Det blir till att hitta på någon annan lösning.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Avslutar med en bild på mitt höjdroder, som jag inte är nöjd med.

Ursäkta de dåliga mobilbilderna :?
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 21 roder

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Tyckte inte att det ser så tokigt ut men kanske inte lika "diskret" som i verkligheten. Undrar, kan det fungera att maskera de breda mellanrummen, sprutmåla så tunt/tjockt som man känner att det behövs och sen ta bort tejpen för att sedan avsluta med den färg över hela rodret om man nu önskar måla modellen med?

Jag provade med det nä jag byggde min S 26 Mustang. "Kameraplåtarna" bakom cockpit skapade jag genom att sprutmåla dem och då lägga på ett sådant tjockt lager så att plåten såg att ligga ovanpå övriga plåtar.

//André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 21 roder

Inlägg av Björn Fransson »

Har också funderat vidare på detta och var faktiskt också på FV-museum häromdagen och studerade rodren lite närmare. Min lösning blir nog helt enkelt att strunta i strukturen och slipa rent helt och hållet. Att det var svårt att få fram den på foto (jag försökte också förgäves) säger ju en del om hur lite det faktiskt syns i verkligheten.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 21 roder

Inlägg av Andre B. »

Kan det funka med att ta ett foto, minska ner bilden så att exempelvis rodret på bilden är lika stort som rodret på modellen?
Syns inte strukturen eller skarven så behöver man kanske inte bry sig... ?

Såg en bild på en välbyggd Spitfire i 1/72 för ett tag sedan där markerade skarvar, skuggningar och preshading nästan förstört hela modellen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar