Citroën 2CV och andra märkliga gröna tingestar på fyra hjul - Cittran klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Citroën 2CV och andra märkliga gröna tingestar på fyra hjul - Cittran klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, alla! Har några bilar i högen, bland annat Heller/Ebbros nya Renault 4 - en annan klassisk fransk plåtpyjamas. Men först blir det lite flygande tingestar. Förmodligen en Drake. Back to basics! :)

Joakim: Jo, det är faktiskt lite damm på hjulen. Men i övrigt avstod jag vädring den här gången. Helt enkelt för att jag är osäker på hur man vädrar bilar. Målningsutmaningen fick räcka som utmaning den hör gången.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

En ärtig liten bil blev det där :) ! De som rullar här omkring (jag är låtsas-fransos för tillfället) ser dock inte ut sådär på långa vägar, de har så att säga förlorat en del av putsen :) ! Bilarna är inte jättevanliga längre men det finns tillräckligt många kvar för att man ska se åtminstone någon varje gång man är ute och kör. De är inte heller helt ovanliga som "trädgårdsornament", typiska "fynd för den händige"!

Själv tillfällig Citroën-förare: en Berlingo. Även om det är en modern bil så är det som att köra en korvkiosk på cykelhjul, maxhastigheten bestäms inte av den trötta dieselmotorn utan hur mycket vingel man vågar utstå på motorvägen :) !

Jag blev lite nyfiken på byggsatsen: är det något nytt från Heller?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Merci, Monsieur! Just hemkommen från samma land, fast på Korsika, noterade jag samma sak. Härligt vädrade bruksexemplar var det man såg. Nåja, min får sägas vara avbildad i sin gröna (häpp!) ungdom. Alternativt borde jag fixat en svensk nummerplåt, de få exemplar man ser här brukar se ut just som min, dvs synnerligen välvårdade.

Berlingo är väl inte riktigt rätt bil om man ska testa Citroën... :) Själva rattade vi runt i en Peugeot, något som för oss Cittrafantaster är som att kyssa sin syster. Man känner den utan och innan, men attraktionen infinner sig inte riktigt. Men den sprillans nya 308 som vi hyrde var ändå en trevlig bekantskap på det stora hela. Fast utan den charm som systermärket inom PSA-koncernen fortfarande besitter.

Modellen är inte ny, enligt Scalemates kom den 1991 och det låter rimligt. Tamiya har en bättre, men det får bli nästa gång.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Renault 4:an får väl även den bli grön nu? *s*
Uppskattat att följa ditt bygge!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Kontakt:

Andre B. skrev:Renault 4:an får väl även den bli grön nu? *s*
Uppskattat att följa ditt bygge!
Mvh. André
:-) Den blir faktiskt röd - precis som min egen en gång i tiden.
Skriv svar