Svensk Blackhawk helikoter modell?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
rogerjo1
Namn: Roger johansson

Svensk Blackhawk helikoter modell?

Inlägg av rogerjo1 »

Hej, var på Såtenäs idag och såg för första gången dom svenska Blackhawk helikotrarna, dom var riktigt fräcka...
Så min fråga är, finns det någon modell som kan användas som svensk modell utan massa att göra om, helst i 1/35 , vet academy har några men kan absolut inget om helikotrar... :)
Andre B.
Namn: Andre

Re: Svensk Blackhawk helikoter modell?

Inlägg av Andre B. »

Har för mig att det inte finns någon modell som det går att göra en svensk Blackhawk rätt av. Om jag inte minns fel så är det främst utblåsen som är skärmade på de svenska helikoptrrarna något som ingen modelltillverkare har ännu.

De bästa helikoptrarna i Hawk familjen görs nog av HobbyBoss. Och de har de senaste varianterna. Hasegava liksom Academy har några med men de är väl de äldsta utgåvorna idag. Italeri/Revell har ett antal utgåvor i 1/72 men även om de ser bra ut så finns det problem med bland annat fönstren i nosen. Jag har aldrig sett någon färdigbyggd Italeri Black/Sea/Desserthawk direkt ur lådan...

http://www.scale-rotors.com/galerie/1-u ... +Hawk.html

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Ska du bygga en korrekt Hkp 16 så är skala 1/35 ditt enda val om du inte vill skartch bygga en massa. Hkp 16 är en UH-60M och om du utgår från en av academys UH-60 maskiner och så skaffar du lite resin från Cobra Company som har de rätta uppåtriktade utblåset samt ett kit med "M" specifika delar och du är i stort sett i hamn.
Hkp 16 uppgraderas just nu med vinschar och även möjligheten att kunna ta extratankar så man får nog hålla koll på Hur den individ man väljer att göra ser ut.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
rogerjo1
Namn: Roger johansson

Inlägg av rogerjo1 »

Tack Andre och Nicklas för den snabba infon :-)
Skriv svar