På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Tänkte skapa en allmän tråd gällande intressanta noteringar och allmän information om stridsvagnar, flygplan eller andra intressanta byggmodellsförebilder.
Just denna gång lägger jag in en intressant bild på en Tiger II där man har fältmodifierat utblåsen:
Bilden funne på en fantastisk sida om utslagna vagnar:
Det är den svenska kungstigern. Bilden tagen i Skövde omkring 1947.
Det har värit mycket spekulationer genom åren kring de modifierade utblåsen eftersom det bara finns några få originalbilder som visar liknande utblås.
Funderar lite på banden på kungstigern, jag tycker det ser ut som sena band (singel link). De skiljer sig lite från standard och tidigare. Stöd för sena single link bygger jag på drivhjulet och band. Tankar kring detta?
Kul att se den bilden. Just denna vagnen är lite speciell för mig (och tänker givetvis bygga den). Min far var en av dom som körde vagnen mellan Skövde och Skara. Jag har letat mer info om den och även letat i bland de bilder han lämnade efter sig.
Mycket bra bilder och kul läsande. Banden är klart de senare och jag tycker det bara gör avgasrören mer intressanta då jag misstänker att det inte är de allierade som gjort detta med tanke på banden. Antar den togs så här?
Någon som vet mer om detta?
Hampus