Ciao Bella! Pola i 1:350! Färdigställd! Sid 6.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Ciao Bella! Pola i 1:350

Inlägg av Ulf Lundberg »

Bild

Bildstudier visar att skrovsidornas plåtar syns tydligt.
För att försöka efterlikna det beställde jag Tamiya's Pla-Paper, dvs 0,1 mm plasticard,

Bild

..., som noggrant skars i 4 mm breda remsor.

Bild

Efter lite övning på ett gammalt skrov var det dags.

Pla-Paper är ganska flexibelt, så med lite tålamod och flytlim går det att få det att följa dubbelkrökta ytor.

Bild

Vissa ojämnheter uppstod, men inte mer än att det går att fixa.

Bild

Sådärja, nu återstår att fixa alla skavanker och försiktig slipning, så att plåtskarvarna inte blir för framträdande.
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 25 mar 2015, 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Fram med chips å cola, här vankas det underhållning! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det knåpas flitigt vidare.

Bild

Plattformarna för LV pjäserna har fått stöttning på undersidorna och skotten har fått dörrar och andra detaljer.

Bild

Ventiler har borrats.

Bild

Propelleraxlar och lager har scratchats. Originaldelarna vid sidan.

Bild

Backdäcket (=Det upphöjda fördäcket.) limmades nyss på plats.

Bild

Överbyggnaden, så långt jag kommit på den, löst uppställd på däck.
Kolla de italienska linjerna. Bellissima!

På återseende,
Uffe
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Njutbart att se ditt byggande.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Det ser ut att bli ett ganska långrandigt projekt. Har haft samma funderingar för att fixa skrovet på min Kungsholm. Det ser ju ut att funka.
Snyggt jobbat.
Jag har suttit och tittat på den sista bilden och fick en känsla av att det hela är bekant och till slut kom jag på det.
Ett par ögon under bryggan (som ser ut som en keps) tillsammans med formen på fören får mig att tänka på Disneys serie Lilla Tråget: http://metrobloggen.se/karsten/disney_stoldr/
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Mycket snyggt scratchande Ulf! Alltid roligt att följa dina suveräna byggen.. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Björn B skrev:Det ser ut att bli ett ganska långrandigt projekt. Har haft samma funderingar för att fixa skrovet på min Kungsholm. Det ser ju ut att funka.
Jag räknade först med ett halvår för att få henne klar, men nu börjar jag tro att det kan gå fortare. Det går bättre än väntat och hittills har inget generalstrul inträffat.
Dessutom är det fasligt kul. Jag har hittat tillbaka till barndomens bygglädje. I morse klev jag upp och satt i morgonrocken och byggde i två timmar innan jag kom på att det kanske var dags för frukost.

Uffe
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Snyggt verkligen snyggt, samt det tillför m ojämnheterna/sektionerna på skrovet, också scratchbygge då man konstaterar modellens är under all kritik så fixar man bättre själv....+1 mkt mkt snyggt.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det har knåpats flitigt i verkstan både före och efter 08-OPEN.

Bild

Fönstrena på bryggan sattes igen med PC för att skära ut nya, riktigare.

Bild

Färdigt.

Bild

Däcket ovanpå bryggan scratchades av 0,5 mm PC. Jag kom på att man kan få till väldigt exakta och tydliga linjer, genom att först ritsa, sedan rita i med märkpenna och slutligen slipa bort överflödig färg.

Bild

Övre bryggdäck på plats. Bryggbygget försvåras av att centralsiktet högst upp ska stå på fyra ben som går på sned genom hela brygghuset.
Jag började med att borra små hål och sedan sticka en tunn pianotråd för att markera var hålet i nästa däck skulle borras.

Bild

Efter att hålen borrats byggde jag relingar/bröstvärn på bryggans däck. (Är det nån som vet vad de heter på svenska? På engelska heter de bulwarks, på tyska Schanzkleider.)

Bild

Mycket knåpande som synes.

Bild

Övre delen av bryggan sedd underifrån.

Bild

Mer scratchade detaljer.

Bild

Brygghuset löst ihopmonterat med genomgående stöttor. Jag valde att göra stöttorna i plast och inte i metall. Med styva metallstöttor hade jag nog inte fått ihop det.

På återseende,
Uffe
FredrikAlmlöf
Namn: Fredrik Almlöf

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Mycket imponerande Ulf! Då jag förstår att du inte har en jätteversion av skalpellen, inser jag hur ohemult småttigt det du gör är. Fantastiskt att få det så snyggt och precist!

Mvh
/F
Skriv svar