J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Det ser ju för härligt ut :D
Diggar skavet runt hjulbrunnarna och hur grundfärgen kommit fram!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av magnusf »

Det känns som om vi borde ha en speciell klass för modeller upp-och-ner: ingen mer än de som kollar bilderna här får någonsin se detta vilket är mycket tråkigt! Du är flitig, jag är själv en utstuderad och mycket lat undersidesfuskare...

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Robin Nilsson »

Fem poängs avdrag för modeller som inte presenteras på en spegel ??
8-)
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Det känns som om vi borde ha en speciell klass för modeller upp-och-ner: ingen mer än de som kollar bilderna här får någonsin se detta vilket är mycket tråkigt! Du är flitig, jag är själv en utstuderad och mycket lat undersidesfuskare...

Hälsningar

Magnus
Vad tror du att jag lägger ut alla dessa bilder för? :)

Hjulbrunnar och ställ är en svag punkt hos mig. Som varande en lat byggare i grunden är jag ofta frestad att fuska. Men någonstans blir det svårt, jag kan fuska en hel del på annat, tro mig. Men att låta brunnarna vara orörda och låta bli att pilla dit åtminstone en liiiten bromsvajer på ställen är nästan omöjligt (provade t o m på MiG-21:orna i 1/144, men lade ner det). Det känns lite som att ha smoking och lackskor men inga strumpor. Lovar att ta efter dig lite mer i framtiden. :)
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Efter en lätt wash är dekalerna på plats. 52:an finns i och för sig med i lådan, men den är lite för tunn. Så jag kör med RBD:s dekaler på alla nuffror och plockade kronmärken från Flying Colors. Resten är främst från lådan, kompletterat med en del småtexter ur dekalarkivet.

Bild

Vingarnas kronmärken, främst på ovansidan, har fått en lätt dust av ljusgrått för att kännas lite solblekta, De i nosen fick vara som de var, de var ju av betydligt senare datum än övriga.

Bild

Lite mer lack och vädring på denna, så ska den snart vara klar.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av magnusf »

Vilken fin look du fått till Björn! Det är bra balans mellan allt också: detaljer, målning, vädring. Luftintagen blev top notch!

Dagens fråga: de gula strecken under yttervingarna (sex stycken på varje sida), vad är det för något?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Man tackar!

Strecken sitter vid infästningarna för balkar, de är dessutom numrerade från 1-3. Om man tittar noga sitter det ett streck även mitt på undersidan, där man kan fästa en balk om man nöjer sig med en extradunk. I verkligheten sitter likadana markeringar även under de monterade balkarna. Men det kändes som överkurs att sätta dit dem. :-)

De dekalerna kommer faktiskt från Revells och är i 1/72. Men funkar hyfsat ändå, tror att de är lite överdimensionerade.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Förtjusande :D Blir en riktig läckerbit det där!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Efter dekaleringen upplyste folk som kan mer om F 10:s 35:or än jag att den där vita symbolen på fenan inte var något vidare på Hasegawas ark. Och de har rätt, jag trodde att det var en björn eller järv, det visade sig vara ett vildsvin! Försök få till det av denna bild om ni kan...

Bild

Sedan Drakarnas konung kyrkis erbjudit sig att skicka mer korrekta dekaler, kom jag på att jag faktiskt hade det själv! De finns på det Eurodecalsark som jag mentalt skrotat sedan alla dekaler var uselt tryckta utan vitt undertryck. Men just det vita var liksom vitt ändå, så de funkade utmärkt. Och vips, hade vi något som man faktiskt kan tolka som ett vildsvin på fenan!

Bild

Värt att tänka på för den som bygger denna individ är dessutom att Hasegawa vill ha det till att det ska vara ett svin (eller var deras dekal nu ser ut som) på båda sidorna. Men i verkligheten ska det vara en bevingad dödskalle. Lyckligtvis finns denna med på arket i lådan, dessutom betydligt mer porträttlikt. Fast när jag ändå var igång med Eurodecals, tog jag det därifrån. Någon nytta ska man väl ha av de slantar som det kostade.

Om någon undrar över bubblorna i femtiotvåan på den nedre bilden, beror det på att fotot är taget mitt i en Microsolsession. Verkligheten ser betydligt bättre ut nu.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

För att få bort känslan av att det inte händer något med den här, slänger jag ut några bilder. Egentligen är det ett jädrans lackande, bättringsmålande och småpillande, men inget som direkt syns. Men ett par landningsstrålkastare med ets har jag ändå fått till. Plus lite fler kablar på ställen.

Bild

Och sedan ett stort tack till Janne för tipset om hur man får dit den där lilla givaren från Master på nosen. Annars hade jag garanterat försökt med pincett och lyckats skicka den all världens väg. Vilket jag för övrigt gjorde med ena strålkastaren. Men på något oförklarligt sätt lyckades jag faktiskt hitta den. Ibland har man mer tur än man förtjänar.

Bild
Skriv svar