På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson skrev:De två stora riskerna med inköp av modeller:
Tidigare fanns det en risk att den modell man så småningom tänkte
bygga inte skulle gå att få tag på när det blev dags att bygga.
Nu finns det dessutom en stor risk att det kommer att finnas en bättre
modell att få tag på när det blir dags, inklusive chansen att det kommer
en modell av styrenplast istället för den dyra resinmodellen som finns nu.
Att köpa eller inte köpa det är frågan,
Månn bättre att lagra för framtiden
än lida kvalen av missad modell.
Att lägga på hög för framtids bygge
eller snopen med lång näsa stå ...
Att ångra resinet eller förbanna
sitt misstag då ......
Bra inlägg Robin och tänkvärda ord!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Stellan skrev:Idag kommer det mängder nya modeller, många mycket bra, andra väldigt dåliga; man behöver i alla fall inte vara rädd att vara sysslolös. Snarare rädd över stressen över att aldrig få klart sin samling innan man trillar av pinn. Och när man väl trillat av pinn, och samlingen är komplett/okomplett, spelar det då någon roll??
Att samla och gotta sig kan väl så gott som något annat vara en hobby, vem ska bestämma vad och hur mycket man handlar för sina egna pengar?
Blir du dock stressad över läget, oavsett hur det ser ut, så ska du nog fundera på hur du borde ha det och vad du tycker att modellhobbyn ska ge dig. Ta då en promenad och lyss till koltrasten som numera flöjtar an våren var dag.
Det är ju sant, men min sambo tycker det är bra att jag funnit en hobby och hon är väldigt tolerant, så jag kör mitt race och jag tycker modellhobbyn ger mig så mycket och jag tar gärna en vårpromenad men då i syftet att röra på sig lite och komma ut i friska luften och då gärna med både hund och sambo
/Henrik Persson
Mina barn (som möjligen lärt sig av sin mor) säger att jag borde sluta
köpa modeller för att jag har tillräckligt många redan.
Så unga och redan så fördärvade ...
fast det finns hopp om minstingen för han frågar om han kan få bygga
några av mina modeller när han blir större
/ Robin
Stellan skrev: Att samla och gotta sig kan väl så gott som något annat vara en hobby, vem ska bestämma vad och hur mycket man handlar för sina egna pengar?
Kan bara hålla med. För mig är modellhobbyn inte bara att bygga. Att spekulera om nya modeller, längta efter dem eller efter något man sökt länge, att köpa dem, drömma om hur de ska byggas och planera själva bygget är minst lika kul. För att inte tala om att träffa andra byggare, både i cyberrymden och framför allt i verkligheten.
Och som sagt, handla modeller är kul! Vissa inhandlas enbart för att jag är nyfiken på dem, om de sedan verkligen blir byggda är en annan femma.
Stellan skrev: Att samla och gotta sig kan väl så gott som något annat vara en hobby, vem ska bestämma vad och hur mycket man handlar för sina egna pengar?
Kan bara hålla med. För mig är modellhobbyn inte bara att bygga. Att spekulera om nya modeller, längta efter dem eller efter något man sökt länge, att köpa dem, drömma om hur de ska byggas och planera själva bygget är minst lika kul. För att inte tala om att träffa andra byggare, både i cyberrymden och framför allt i verkligheten.
Och som sagt, handla modeller är kul! Vissa inhandlas enbart för att jag är nyfiken på dem, om de sedan verkligen blir byggda är en annan femma.
Just så känner jag med Björn, där satt du spiken i kistan!
/Henrik Persson
Janne Nilsson skrev:Jag har betydligt fler i olika stadier. Men det är inget jag rekommenderar. Jag vill påstå att max tre projekt åt gången och det är bara för man skall kunna effektivisera och inte heller behöva vänta om det krävs på ett av byggena.
Janne Nilsson
Jag håller med dig där Janne att 3 projekt igång samtidigt är lagom
/Henrik Persson