Hur många byggen har ni igång?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Hur många byggen har ni igång?

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:
zapper skrev:Om man vänder på frågan: "hur många orörda modeller har ni parallellt liggandes i högen samtidigt utan att påbörja dem?" Tja... tre kanske?

;)

/E
Precis min tanke, mycket bra formulerat :)
Haha! Precis så. Min första tanke när jag såg rubriken var "hur många byggen har ni inte igång?"

Sedan är det ju en definitionsfråga vad som är igång. Men om jag räknar det som jag ändå betraktar som pågående byggen (dvs som jag gjort något på under de senaste månaderna), är det nio. Sedan tillkommer ytterligare sju-åtta som är ordentligt påbörjade men avstannade. Plus ett oräkneligt antal som är påbörjade mentalt. :) Någon av alla dessa ska förhoppningsvis bli klar till Open... Det verkar helt klart vara roligare att påbörja ett bygge än att avsluta det.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jag har 1 bygge igång. Enklast så. Däremot har jag en årsplan på vad jag kommer ha i pipen. Det är som sagt redan förutbestämt vilka modeller jag ska göra, däremot kan ordningen variera lite, samt att en nyinförskaffad modell kan få förtur från äldre liggande modeller i högen.
Strukturerat och strikt :-)
Jag har provat att ha några byggen igång, men det får mig bara att må dåligt.
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Frågan är lömsk och svår att svara på då det så klart handlar om gränsdragningar. Hade det inte varit för att den var formulerad av en modellbyggare hade jag nästan trott att där fanns en underton av ondhet i frågan ;) Givetvis kan man då hävda att det är jag som mottagare som känner mig träffad och så är det så klart!

Jag har tre aktiva projekt på gång
Och ett femtontal vilande projekt som är påbörjade i olika grad

Jag bygger plågsamt sakta just nu så uttrycket ”aktiva projekt” kan man ju fundera på vad det rymmer… MEN jag är hyfsat disciplinerad och försöker att inte börja på nya saker utan att ha blivit klar med en modell. Men det är så klart svårt, det är, som tidigare konstaterats, lättare och roligare att börja på ngt nytt än att slutföra ett bygge.
Men som en god modellbyggare köper jag så klart både tillbehör och modeller och lägger dem på hög för att nära mina drömmar :roll:

/Rickard
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Alldeles för många.. men jag brukar tänka som så att alla obyggda modeller jag har, har jag köpt för mina egna skattade pengar, så vad jag gör med dem är min ensak. Det viktiga är att de på ett eller annat sätt skänker en stunds glädje. Dessutom kan livet ibland kännas för kort för att man ska tvinga sig själv att avsluta tråkiga byggen.

En försvårande omständighet är att modellbygge nu för tiden är en rätt social syssla för mig. När jag åker bort för att bygga så är det smidigt med byggen som inte kräver målning i mellan varven, så så blir det lätt att man börjar på något nytt stridsfordon och bygger fram till målningsdags. Sen blir det liggande.. får ta en ordentlig målningssession vid tillfälle :-)
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Erik_G skrev:En försvårande omständighet är att modellbygge nu för tiden är en rätt social syssla för mig. När jag åker bort för att bygga så är det smidigt med byggen som inte kräver målning i mellan varven, så så blir det lätt att man börjar på något nytt stridsfordon och bygger fram till målningsdags. Sen blir det liggande.. får ta en ordentlig målningssession vid tillfälle :-)
Tror att detta gäller även i andra sammanhang. I alla fall för min del är det så att ett bygge löper stor risk att stanna av så länge man inte börjat måla (fast kanske har grundmålat). Om jag skulle räkna bort de byggen som fortfarande till största delen är i byggfasen, blir antalet pågående byggen bara ett enda. När de väl kommit in i sprutboxen brukar de också avslutas rätt snart.

Intressant nog är att det finns ett antal stadier då mina byggen nästan ofelbart stannar av. Nämligen ungefär i det stadium då huven (eller frontrutan om man kör nedcabbat) ska på, eller just satts dit. Dvs då det återstår lite finlir innan det ska primas och målas. I det läget byter jag till ett annat bygge eller börjar med ett nytt i minst nio fall av tio.
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Intressanta inlägg måste jag säga på hur det ser ut hos er och hur ni tolkade min fråga. Jag menar förstås hur många modeller man sitter och bygger på samtidigt :) När jag väntar på tork hos den ena modellen så tar jag nästa modell och bygger eller målar lite på den medans. Och sen har jag inte vågat räkna alla mina modeller som ligger obyggda i lådorna, min sambo har börjat "gnälla" lite på att nu behöver du inga fler modeller på ett tag för du har ju att bygga nu på ett BRA TAG. Visst har hon rätt men jag lär nog köpa fler byggsatser ändå än vad jag hinner bygga för dom närmaste åren ;)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Mmm, låt henne definiera sin egen hobby och låta bli dina njutningsämnen.
Stellan Schroeder Englund
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Stellan skrev:Mmm, låt henne definiera sin egen hobby och låta bli dina njutningsämnen.
Ha ha ha :D Jag tar till mig ditt råd Stellan och ska genast ta denna diskussion med henne, tack :D
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

De två stora riskerna med inköp av modeller:
Tidigare fanns det en risk att den modell man så småningom tänkte
bygga inte skulle gå att få tag på när det blev dags att bygga.
Nu finns det dessutom en stor risk att det kommer att finnas en bättre
modell att få tag på när det blir dags, inklusive chansen att det kommer
en modell av styrenplast istället för den dyra resinmodellen som finns nu.

Att köpa eller inte köpa det är frågan,
Månn bättre att lagra för framtiden
än lida kvalen av missad modell.
Att lägga på hög för framtids bygge
eller snopen med lång näsa stå ...
Att ångra resinet eller förbanna
sitt misstag då ......
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Idag kommer det mängder nya modeller, många mycket bra, andra väldigt dåliga; man behöver i alla fall inte vara rädd att vara sysslolös. Snarare rädd över stressen över att aldrig få klart sin samling innan man trillar av pinn. Och när man väl trillat av pinn, och samlingen är komplett/okomplett, spelar det då någon roll??

Att samla och gotta sig kan väl så gott som något annat vara en hobby, vem ska bestämma vad och hur mycket man handlar för sina egna pengar?

Blir du dock stressad över läget, oavsett hur det ser ut, så ska du nog fundera på hur du borde ha det och vad du tycker att modellhobbyn ska ge dig. Ta då en promenad och lyss till koltrasten som numera flöjtar an våren var dag.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar