Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av kallenordlund »

Otroligt snyggt bygge! Den förtjänar verkligen att visas live.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag ser inga fel Mal.
Fixa det som behöver fixas så gott det går. Garva och gå vidare.
Sannolikt är det bara du som ser felen. Jag har gjort den erfarenheten själv många gånger.
Vad du än gör, förstör inte modellen!
Uffe
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

BildTackar grabbar...självklart.....

Men jag tampas med ett problem jag alldrig stött på.....första gången jag testar Alclads Matt lack...har hört talas om Alclads Blanka Primer som inte hördar.....men detta........

Som sagt fanskapet har mörknat...samt kletig som ta på tejp .....BildBildBild

Nåt har hänt...det var torrt igår i förrgår med....den är kletig idag.....

Jaja får låta den torka o se om det blir bättre......låta den vara bara.. suckar....
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av kallenordlund »

Mal_Belford skrev:BildTackar grabbar...självklart.....

Men jag tampas med ett problem jag alldrig stött på.....första gången jag testar Alclads Matt lack...har hört talas om Alclads Blanka Primer som inte hördar.....men detta........

Som sagt fanskapet har mörknat...samt kletig som ta på tejp .....BildBildBild

Nåt har hänt...det var torrt igår i förrgår med....den är kletig idag.....

Jaja får låta den torka o se om det blir bättre......låta den vara bara.. suckar....
Konstigt. Jag har faktisk bara goda erfarenheter av Alclads klarlacker. Fick en varning att det brukar vara problem med deras blanka klarlack d.v.s. att den inte "härdar" utan blir klibbig. Har aldrig haft bekymmer med det. Jag har låtit mina byggen torka minst ett dygn och jag har alltid kunnat ta på lacken utan tecken på klibbighet. Har heller inte haft problem med matt eller satin. Tråkigt att det hände ditt bygge iaf.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Henrik R »

Sånt händer om man dammar på för tjockt lager. Tunt tunt ska det vara. Helst lägga en 5 omgångar med 30-60 minuters intervall. Annars tar det en J-vla tid för koten att torka.
Lägg undan flygetyget ett par dagar. gör nåt annat så ska du se att den är torr sen. Däremot ska inte Alclad ändra färgnyansen. Då är jag rädd att bäst före datumet för din Alclad verkar vara passé.
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Tunna lager är det.....krasst.... :( e noga m sånt....

Samt den har torkat...sjuka är att den var mkt torrare igår...nu är den kletig som efter typ dammtorrt lager blir när man blåst på...den har återgått till sticky....

Tanken blåste jag på först...tunnt o den vart torr...men nu är den kletig som tejp low tack...o fingeravtryck direkt.....

Samt läst om deras klarlacker att de kan bete sig sticky....


jaja lessons learned..nu har jag topsat ort alla fingeravtryck m zippo tändvätska...ja den löser alcladen fint....nu får den vara...

det som är mer oroande är att den har fått en mörkare ton all over.....

jaja får se,,, pular med däcket till dioramat....går det käpprät m denna så bygger jag en till så ere...inge mer med det...

men som jag sa...aldrig varit med om liknande...first encounter m sånt här bakslag.....

samt har andra kärror jag isåfall kan ta med på Open...
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Robin Nilsson »

Trist!!!!!!!!!!!!
Verkar som om Alclad reagerat med lagret under ..
Låt modellen vara ifred nån vecka ifall det ändå härdar till sist ...

Vad var det för nån sorts färg du målat med ?? Orkar inte leta igenom alla inlägg ...
/ Robin
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Tamiya allt.....o tunna lager...klarlack Tamiya tunna lager......samt alclad på metall ytor....frågan är om den inte är kompis med Tamiyas klarlack....

jaja drar ifrån focusen på modellen....lika bra....påbörjar flygdäcket....
Bild

Failar denna modell pga det så bygger jag en Ny Zeke till diobasen...så den kan jag bygga o göra det bästa jag kan ;)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag skulle satsa på smalare springor. Ett sätt är att ta en lagom tjock remsa av plasticard och sätta i springan tills trälimmet torkat och sen
tar man bort den när trälisten fastnat tillräckligt.
/ Robin
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Robin.....jo kollade det med innan jag satte igång...det såg skummt ut m smalare spel.....så nej.....dessa blir lagom ;) .samt tittat på foton o en del som scratchat fartyg (riktigt stora) samt kolla fotot....innan...o skeppsbyggar forum

Det skulle kanske vara lite smalare plankor bara 1/2mm mindre ungrfär...måttat m piloter o service folks fötter lol....

Jaja...hutsomhelst jag kör på detta...torroasssr m en kärra.... Bild

Kan nog fungera.....
Skriv svar