Mals A6M2 Tora Tora Tora.....
-
- Namn: Johan Elvin
Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....
Riktigt snyggt jobbat Juha.
Dom japanska färgerna verkar kunna vara notoriskt svårt att få till rätt nyans på. Inte för att jag har nått att jämföra med men det ser onekligen rätt ut i mina ögon.
/Johan
Dom japanska färgerna verkar kunna vara notoriskt svårt att få till rätt nyans på. Inte för att jag har nått att jämföra med men det ser onekligen rätt ut i mina ögon.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
Tack Johan.
Jag vet...läst mkt om dessa färger....
samt läst så mkt tråkiga forumkrig om vem som har rätt o vems "blandningar" är rätt...istället för guida....o kontruktiva åsikter om o men...
Hittat några vettiga där tonen varit mkt konstruktiv o bra snack (tack o lov)...
Dragit egna slutsatser, fått mkt hjälp av två st på LSP..
Zerona hade oxidröd primer...därav det jag såg att det finns röd ton i camot....svag sådan...preshaden är faktiskt redbrown...(höll det från forumet iom ville inge skaka om lol).....
Samt färgen är är faktiskt RLM02 m vitt o redbrown samt ljusgrå (tamiya)....i mina ögon Spot On.....då många missar sen mkt mkt svagt röda tonen)...mkt handlar om att alla kontraster passar iop med på hela bygget.....
Detta bygge har krävt mkt mkt mer av mig än nånsin o mina skills sätts på prov rejält både teknik o färg..mmm...vad jag lärt mig på 3 år.....(20 år sen m pensel o humbrol burk)....
Jag vet...läst mkt om dessa färger....
samt läst så mkt tråkiga forumkrig om vem som har rätt o vems "blandningar" är rätt...istället för guida....o kontruktiva åsikter om o men...
Hittat några vettiga där tonen varit mkt konstruktiv o bra snack (tack o lov)...
Dragit egna slutsatser, fått mkt hjälp av två st på LSP..
Zerona hade oxidröd primer...därav det jag såg att det finns röd ton i camot....svag sådan...preshaden är faktiskt redbrown...(höll det från forumet iom ville inge skaka om lol).....
Samt färgen är är faktiskt RLM02 m vitt o redbrown samt ljusgrå (tamiya)....i mina ögon Spot On.....då många missar sen mkt mkt svagt röda tonen)...mkt handlar om att alla kontraster passar iop med på hela bygget.....
Detta bygge har krävt mkt mkt mer av mig än nånsin o mina skills sätts på prov rejält både teknik o färg..mmm...vad jag lärt mig på 3 år.....(20 år sen m pensel o humbrol burk)....
-
-
Det ser ut som balsa ...
Ska du använda balsa ?
/ Robin
Ska du använda balsa ?
/ Robin
-
Nej nej....lol ingen Kon Tiki Balsa flotte....
Det är ljus mahogny.....som ska användas......den är perfekt i tonen för mig.
Det är ljus mahogny.....som ska användas......den är perfekt i tonen för mig.
-
Puuuhh !!! Annars är det fin-strukturerat virke i de små
träpinnar som finns vid kaffeautomater, det går att hitta
väldigt ljusa som nästan inte har någon synlig struktur.
/ Robin
träpinnar som finns vid kaffeautomater, det går att hitta
väldigt ljusa som nästan inte har någon synlig struktur.
/ Robin
-
Jo kikat på dem nyss lol..mmde var fina verkligen men svårt att ta hela burken m dem lol, en kop kaffe fylld m pinnar lol m lite sump i botten lol....
Jaja...kommer köra på ljus mahogny...många lager lack o mellan slip blire...
Ska jaga referens material.....just på däcket.....sen figur måleri blir det med....
Jaja...kommer köra på ljus mahogny...många lager lack o mellan slip blire...
Ska jaga referens material.....just på däcket.....sen figur måleri blir det med....
-
Allright...provar lite nya saker.....Japp GICK ÅT HELVETTE....jaja skit händer.....som sagt vi är INTE kompisar o gillar INTE varandra....
testade sk dry transfer såna man gnider på....lyckades få dit 1 på ett blad....de två andra rippade loss färgen (notera Tesa tejpen drar inte upp förgen då jag maskar m sånt)...jaja...
Samt börjat m våtslippapper 2000grit och vatten för o fixa motorkpåpan easy peasy....

Som sagt provade bara på dem delarna, iom ville testa och gick inte på Live på själva modellen av den anledningen....risken att förstöra ett jobb som jag lagt ner mkt tid på med mellan slipningar mm...
testade sk dry transfer såna man gnider på....lyckades få dit 1 på ett blad....de två andra rippade loss färgen (notera Tesa tejpen drar inte upp förgen då jag maskar m sånt)...jaja...
Samt börjat m våtslippapper 2000grit och vatten för o fixa motorkpåpan easy peasy....

Som sagt provade bara på dem delarna, iom ville testa och gick inte på Live på själva modellen av den anledningen....risken att förstöra ett jobb som jag lagt ner mkt tid på med mellan slipningar mm...
-
Detta är gjort idag......
Dekaler...propellern har fått dekaler med....hade ett dekalark för 1:48 Zero med såna etiketter för bladen...gissa...de är oversized 1:48 men perfekta i 1:32 då jag jämförde.....samma storlek lol

Japp..propellern var inte svart på baksidan..utan brun....nu e jag iaf klar m jucklot...

Dekaler...propellern har fått dekaler med....hade ett dekalark för 1:48 Zero med såna etiketter för bladen...gissa...de är oversized 1:48 men perfekta i 1:32 då jag jämförde.....samma storlek lol

Japp..propellern var inte svart på baksidan..utan brun....nu e jag iaf klar m jucklot...

Senast redigerad av Mal_Belford den 07 feb 2015, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Namn: Henrik Persson
Ser riktigt tjusigt ut, vilket fint jobb du gör! 
/Henrik Persson

/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.