En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mal_Belford

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Inlägg av Mal_Belford »

Daniel..

Jäklar vilken micro skala du gör det i....im impressed...figuren e ju bara för mkt...grymt snyggt...
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Jag får tacka för de muntra tillropen. Har byggt och målat lite sporadiskt under vecka men nu finns det lite att visa. Jag har snickrat till en instrumentpanel och så har det målats en del. Figuren var inte så enkel att måla men den kommer ju inte att synas så bra. Även luftintaget under motorn har fått lite inredning. Näst steg är att limma huven. Det måste göras genomtänkt och ordentligt för den ska sedan slipas ner lite. Förmodligen det mest kritiska på hela bygget. Vi får se hur det går.

Panelen. Mest är jag överraskad över att jag fick glaset i siktet så rakt.
Bild

Här väntar figgen tålmodigt på att få sätta sig bakom spaken.
Bild

Bild

/Daniel
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Otroligt jobb du har gjort på denna pytte kärra, gillar detta projekt skarpt Daniel!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

säger en sak.....Obsession.....lol....

Det är ju larvigt smått samt otroligt grymt finlir du åstakommit, gillas mkt....
Per.V
Namn: Per Wildarve

Inlägg av Per.V »

Otroligt!
Per Vildarve. Gotland
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Du får ursäkta mig Daniel men jag kom av mig lite i kommenterandet när jag såg pilotens glasögon - jag tog liksom slut på något sätt... Hur i hela friden gjorde du dem? Är hela denne lille pilot täljd ur samma plastbit eller har du lagt till detaljer efteråt?

Känns nästan lite larvigt att lägga allt detta jobb på den byggsatsen men var och en skäms för sig som det heter :-) ! Har du bestämt dig för målning och märkning än?

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Ja ni grabbar, lite obsessed är jag nog.
Så här är det med piloten Magnus: Glasögonen är av 0,5/0,3 mm mässingsrör, kapade i korta bitar men inte så korta som resultatet här. Tricket är att limma dom först och slipa dom tunnare efteråt. Likadant med remmen runt huvudet som är tunn plasticard som sedan slipats tunnare på plats. Några remmar till av plasticard och sedan masken av en spillbit med slang av tunn blytråd. Synd att jag inte gjorde huvudet lite smalare. Det ser ut som killen har en hjälm under luvan.
Igår limmade jag huven och idag började jag slipa på den för att få bort de skalmässigt grova spröjsen. Att be om problem kan man tycka och det fick jag också :(

Här har huven torkat ett dygn. Den är limmad med Humbrols klarlack och sen har jag fyllt springor med Panduros Dimensional Magic-lack. Ett litet experiment.
Bild

Den här typen av sidofönster är knepiga även i 1:48. Jag har brottats med dom på tre P-51B. Det finns ingen yta att limma på som sedan döljs av spröjs. Här har lacken runnit in och det blev inget snyggt alls. På andra sidan blev det okej. Här har jag även slipat ner spröjsen på huven.
Bild

Så det fick bli som jag hade tänkt från början med sidofönstren separerade från huven. Här har de slipats lite till och fått ett bad i Johnsons golvpolish.
Bild

Här blir det att måla om och så får allt vila över natten.
Bild

/Daniel
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Ser grymt ut...bakslag sker på byggen...men du har ju full kontroll......

Testat vitlim klassisk trälim...den har ju ingen kapilärkraft utan ligger där du lägger den, det som pressas ut på kanterna...tar du bort m tops fuktat m vatten.....
Skriv svar