Om det vi kommer få har samma klass som Tarangus Lansen så är det helt ok. Det är ju definitivt inte sämre än Esci/Airfix. MEN...
Lansenmodellen är en kortseriemodell av ett udda flygplan. Byggsatsen är lite "rough around the edges" som det heter på engelska. Detta är klart förståeligt med tanke på att Lansen kanske inte är det mest kända flygplanet utanför Sveriges gränser, det är den första byggsatsen från ett helt nytt företag och man har förmodligen haft en väldigt snålt tilltagen budget.
En byggsats på Viggen tror i alla fall jag, är en helt annan historia. Marknaden för byggsatsen är definitivt global. Att ta fram en kortseriebyggsats med en serie på ett par tusen tror jag är en missad affärsmöjlighet. Jag hoppas att Tarangus har tillräckligt med finansiella muskler för detta projektet att man kan dels satsa på en stor serie, dels lägga tid på att få till en byggsats som är mer åt Hasegawa-hållet när det gäller detaljnivå och passform (hamnar man på en nivå jämförbar med Trumpeter och Hobbyboss hart man ju gjort ett riktigt bra jobb, men varför inte sikta mot toppen

En bra och lättbyggd Viggen har ju alla möjligheter att kunna sälja bra även till mindre avancerade byggare - vilket gör marknaden ännu större, än om man producerar en typisk kortseriebyggsats som kanske skrämmer dem som inte gillar resin och fotoets.
Sen hoppas jag givetvis att fler versioner dyker upp, vi vill ju kunna samla dem alla, eller hur?
Jag hoppas att försäljningen av Lansen gått över förväntan och att man därför har modet att ta ett större kliv med Viggen. Skulle det vara så att man behöver få in lite mer pengar för att kunna nå dit man vill med Viggen så kan jag på förhand lova att köpa minst två Lansen till (J32or, när de släpps) samt att jag gärna skriver upp mig för ett par Viggen redan nu.
mvh
Erik G