MiG-23UB, Art Model 1/72 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Hobby-Importen »

Fåniga är ju att jag lurar på omistänksamma kunder smörjan, å så påbörjar dem det och visar upp på forumet!

Gissa vad som ligger i min modellhög efter det... ;-)
(Fast det är planerat en kärra från Kazakstan) :-)

Jens
Daedalus Models
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Dina kunder är grymt lättledda. Visa oss en udda MiG så köper vi dem direkt. :-) Och som jag skrev, någonstans är denna underbara kärra värd allt slit ändå. Märkligt nog. Till råga på allt har jag köpt två till sedan dess, en MF och en BN (med 27-nosen).

Art Models bygger ju på RV Aircrafts 23:or, men intressant nog känns RV:s egna gjutningar bättre, trots att det är samma formar. Jag återkommer med rapport, det blir helt klart fler 23:or inom kort. Klurar bara på om det blir någon av dessa eller Trumpeters i 1/48.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Knajd »

Det är kult med sovjetryskt men den där passar jag på - gillar inte allt våld som verkar behövas för att få till stridsflygplanet.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Jag kör tydligen stafett på Miggarna just nu, så nu verkar det som om turen har kommit till den här. Nu är alla dekaler på plats, snart dags att knyta ihop den här säcken.

Bild

Samtidigt (nåja, inte exakt samtidigt) passade jag på att grunda två andra Mikojaner. 23:an ska nog bli klar inom kort, 21:an också - bara jag kan bestämma mig för vilken märkning den ska ha.

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72

Inlägg av magnusf »

Himla läcker 23:a Björn! De ser rätt udda ut med sin långa fena, otroligt märkligt flygplan på många sätt. Kul med en tvåsitsare också!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Tro det eller ej. Nästan två år efter att jag började med den här är den äntligen klar. Och då menar jag verkligen äntligen.

Bild

Inte den mest lättbyggda av modeller, och att ha fått ihop den hyfsat känns verkligen som en seger. Men det var värt slitet att få till denna underbara tvåsitsversion av ett av mina absoluta favoritobjekt.

Bild

Ytdetaljeringen är ett kapitel för sig. När jag öppnade lådan blev jag oerhört entusiastisk. Men under byggets gång funderade jag mer än en gång på om den inte var överdriven, med detta hav av nitar. Men efter lite färg och wash, känns det som om den funkar riktigt fint. Fast med tanke på kombinationen halvtaskig passform och överdåd av nitar, är jag glad över den nitmanick jag köpte på AIM i höstas. Den gick varm på vissa delar.

Bild

Bild

Huven var som jag tidigare nämnt en rysare. Det blev inte helt kanon, men med tanke på hur det såg ut ett tag, är jag grymt nöjd med att det inte ser för Hin Håligt ut.

Bild

Dekalerna är lådans. Emblemet på fenan är en aning för stort, men det fick duga. Men de funkade fint och silvrade inte alls.

Bild

Bild

Allt toppades med Masters svarvade pitotrör som faktiskt lyfte helheten mer än jag trodde. Så nu är man väl fast med dem... :)

Bild

Och den är bra mycket fräckare med vingarna utfällda! :)

Bild

Fler bilder...

Bild

Bild

Det var det. Då går vi vidare med fler MiG. Och snart även systermodellen till den här, BN-versionen, min favorit av alla 23:or.

Bild
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72 - Klar

Inlägg av kallenordlund »

Snyggt! Ser sådär härligt sliten ut som bara öststatskärror kan.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72 - Klar

Inlägg av magnusf »

Snyggt som vanligt Björn! Men jag upprepar andan i det jag sa ovan: vilken skum flygmaskin det är! Och tvåsitsaren är inte den vackraste av dem :) !

Men det spelar ingen större roll: den är kul, snyggt gjord och det dräller inte av sådana direkt. Ska kanske ta och skaffa mig en jag också, visst finns det en hel familj av sådana från Art?

Hälsningar

Magnus
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72 - Klar

Inlägg av felle-j »

Riktigt snyggt!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23UB, Art Model 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Man tackar!

Magnus: Jo, det finns massor. RV Aircraft som gav ut urspungsmodellen har säkert gjort ett tiotal olika varianter, och Art Model ytterligare en handfull baserade på samma formar, bland annat 27:an. Tror inte att det finns en enda version som inte går att bygga. Det skulle väl vara prototypen i så fall, den utan huggtanden på vingen. Intressant nog är att 23BN-boxningen verkar innehålla delar till de flesta andra versioner, vilket MF-lådan inte gör.
Skriv svar