JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48, klar s.15

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48, klar s.15

Inlägg av Janne.S »

YEEEEHAAW !
Jag fick mina giriga händer på en sällsynt prerelease av Tarangus Viggen !

Bild




Den är fortfarande varm och nyss levererad och jag har börjat planera hur man ska gå till väga och vilka fågel det ska bli ...

Nog är den ljusår bättre än Escis gamla ök men några skönhetsfläckar har den fortfarande... Det är ju en ganska dyr modell och man hade hoppats att de hade fått allting rätt men det är ju som sagt en prerelease så de kanske hinner ändra lite till det stora släppet. Det är ju en ny Viggen i 1/48!!! så jag kan vara ganska förlåtande trots priset....
Efter mitt AJ äventyr så är jag ganska bevandrad i Viggen och jag ska nog få ordning på den här med :D

Jag ska att göra ett JA från F4 , Jämtlands Flygflottilj på Frösön. Jag gjorde min värnplikt där en gång i tiden , många många månar sedan : P
Jag har beslutat att göra den ultimata versionen av Viggen , JA37Di , det var ett ganska kapabelt jaktplan med uppgraderad avionik och BVR kapacitet , kunde ta AMRAAM.


Limma lugnt!
Senast redigerad av Janne.S den 08 mar 2015, 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Presentation


NI har säkert redan sett lite omdömen tidigare...särskilt på britmodeller, men här kommer min dom :D

Först en titt på vad jag tyckte behövdes till modellen....


En knall pall, det kommer två i lådan men de ser inte rätt ut så jag beställde lite resin från Rebellen...den är till ESCI modellen...men hur svårt kan det vara att modda den?

Bild




Sedan ett måste, Masters svarade mässings pitotrör och alfagivare! MUMS!!!

Bild




Resin hjul, de som kommer i lådan e inte så bra...särskilt inte noshjulen.

Bild





Och slutlgen en RAT för det kommer inte någon i lådan...

Bild




Härnäst själva innehållet i lådan, 9 glada gjutstammar med massa delar!

Bild

Bild

Bild

Bild




Efter att ha noggrant kontrollerat alla delar ... finns det några improvents som behöver göras, men mitt allmänna intryck är att det är väl utformad och delarna känner verkligen trevligt!
De saker som missats är vapnen, de bärraketer, antenner för alla versioner och en RAT ....

Detta är en ganska dyr kit, på 695 svenska kronor! Och jag är ledsen, Tarangus, men jag tycker det är svårt dyrt för vad du får i lådan.
Kvaliteten är bra men inte utmärkt, och det finns massor av misstag ... bara inse det det är inte ett Tamygawa, men det är prissatt som sådan!
Jag tror Tarangus vill kompensera för sina investeringar snabbt ... men det här är inte rätt sätt, ett pris närmare hälften är närmare vad det är värt, sälj det till det priset och
det skulle sälja som smör! När Hasegawa började sälja deras 1/48th skala Draken så gick den för 450kr när den kom ... Jag köpte 4 på en gång! komme rinte hända med Tarangus modell om de inte
sänka sin prislapp ..... rejält!






Nog med skäll på Tarangus, de har gjort ett sjujäkla jobb och de ska ha all heder för det!


NU ska här byggas!

Jag började med sittbrunnen...ser lite tom ut i aktre skottet, blir lite scratchande där då.

Bild




Sedan provade jag resinstolen...och den passade inte alls :P ESCI modellen var nog lite fetare tror jag bestämt.

Bild



Lite pryttlar limmades på sidorna inne i brunnen....jag gillar hur kroppen är delad.

Bild




Eftersom jag ska göra en Di så rensade jag högersidan på insrumentbrädan för att smälla upp en fet MFD där sedan :D

Bild




Med lite kirurgi så fick jag stolen att passa.....ca 1mm på sidorna och 2mm i botten så den inte stack up i huven :P

Bild




Hmmmmm...jag trodde resin RATen skulle passa...men icke!

Bild




Med luftkanalerna på plats så ser ni hur mycket utrymme det egentligen finns att göra raten i :P Blir å scratcha här också.

Bild




Här är huvudvingen, hade varit gott med separata roder......men men

Bild



Oki, bara å kapa då...bäst att göra det innan man limmar ihop vingarna.

Bild

Bild




Sedan limmade jag in hjulhusen.

Bild




Här var det inte så kul, flapsen på kanarderna har inte rak bakkant utan de ska vara lutade.....måste ha blivit en miss i kommunikationen med de som gjorde formen för Tarangeus egna ritningar visar hur den ska sitta egentligen.

Bild



LIte mätande och räknande gav att den är 1.6cm lång in vid kroppen...så det var bara att märka....där rök vortexgeneratorn, det ska förresten vara två på JA..

Bild





Så, lite sågat.... får spackla de linjer so är fel sedan

Bild






Nu är bygget officiellt inlett!

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Cockpit dags för den inbitne.


Det är lite skillnader mellan en vanlig D cockpit och en Di...sedan är det lite missar som behöver fixas också.



JAg beslöt mig för att använda en gammal Neomega stol istället för MAestros (som verkar vara grundad på Neomegas stol till att börja med)
Ett par detaljer bara, de två jojjarna på den vänstra konsollen är knas och särskilt knas för JA är den innre då den inte finns för det är nämligen kontrollen för RB04! Det andra ska vara trotteln,
men den sitter fel.

Bild




Så jag tog bort dom...

Bild




Sedan limmade jag fast trotteln i den vänstra väggen istället, vif boxen. På Di är det även kontrollen för MFD skärmen så den ser lite annorlunda ut än den som sitter i ädre JA.
Faktum är att den andra spaken passar bra som den gamla trotteln.

Bild




Skar ut hack för huvens gångjärn (de är synliga uppifrån )

Bild






Sedan limmade jag dit lite tunn plasticard som försegling.

Bild




JAg detaljerade de bakre skottet lite på ett ungefär, det är inte helt korrekt men det ser roligare ut.

Bild




För att slut föra moddandet i cokpit så gjorde jag den nya displayen...

Bild




Slutligen prajmade jag i svart.

Bild



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Japp, uppdateringsdags!


Jag bestämde mig för FS36373 som cockpit färg, en ljusgrå med dragning åt blått. Efter att ha glott på bilder från aeroseum så kan jag inte för mit liv få interiören till ljusblå...grå med en dragning åt blått är det jag ser.
Bara min åsikt så det är inget som hindrar någon från att använda andra färger.


Kontorsstolen är samma färg som resten av cockpit.

Bild





De extra detaljerna i kontoret kommer fram fint.

Bild




Instrumentpanelen funkar den med...

Bild




JAg limmad eihop luftkanalerna...liten fog där men när man drar på själva luftintaqgen så syns de betydligt mindre så jag gör faktiskt inget åt detta :D

Bild




Nu är det dags för lite plastkarvande!
Dags för RAT


Började med att borra massa hål runt kanten på luckan...

Bild



Sedan skar jag ut den med en kniv....själva luckan kommer jag scratcha lite senare.

Bild




Tunnade ut plasten med Dremeln.

Bild





Så här mycket djup har jag att jobba med...


Bild




Klippte till lite plasticard till den främre väggen...

Bild




Slipade till den så den fick plats innanför kroppen.

Bild




Satte in ett golv

Bild





Liten torrpassning med kroppen...japp det funkar.

Bild





Här är Maestros RAT för Esci...får inte plats nej.

Bild




Så då slaktades den!

Bild





Limmade in lite bôs

Bild





Och detta syns med kroppen på plats.... det ska fiplas lite till innan jag är nöjd men helt illa blir det inte.

Bild




Sådärja

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

En liten uppdatering :D


Klar med RAT innandömet..

Bild



Blåste på matt aluminium..det ska detaljmålas lite också.

Bild




Knallpallen....

Bild



Instrumentbrädan...

Bild




Och kontoret blanklackat.

Bild




Inte så mycket till uppdatering men det blir så med sambon sjuk ... så jag har haft huvudansvaret för trollen :P


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Ah....uppdateringsdags :D


Jag har haft att göra och kommit en bit, nu kan det bli fler byggtillfällen över julen...ska vara ledig nära nog två veckor :D





Först lite wash på kontoret

Bild

Bild




Sedan ägnade jag luftkanalerna en tanke och satte in tunn plasticard över skarvarna, enkelt och snabbt :D

Bild





Skar av det som stack uty och slipade till det lite.

Bild



LImmade på flygkroppsförlängingen

Bild




Noshjulhuset, enkelt men det ser bra ut och jag tänker inte pilla.

Bild





Limmad ein det i flygkroppen.

Bild




SNabb torrpassning av luftkanalerna.

Bild




Heh, klipskt! Ryggåsen är redan klar för JA....för att göra en AJ så måste det skäras bort en bit :D

Bild




Instrumentpanelen...

Bild




KNallpallen, ska bara lägga till säkringshandtaget.

Bild




KOntoret...

Bild





Kontoret limmat på plats.

Bild




Satt in stolen också....bara torrpassad.

Bild




Fälktfronten målad och washad....men egentligen....

Bild





Den syns inte, så varför bry sig :P Man får sticka in skallen bra djupt för att se fläktfronten :P

Bild





Luftkanalen limmad på plats

Bild





Passformen till kroppsförlängningen är bra.

Bild




Så limmades framkroppen ihop :D Bra passform men det blev några små glipor som jag får fixa.

Bild



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Då var festligheterna avklarade...flickorna är nerbäddade och sambon klistrad framför SUpernatural :P

Lite egentid med andra ord.... och då passade jag på att uppdatera lite.




Framkroppen är spacklad

Bild





Flyttar fokus till baken...

Här är reverserings paddlarna....fina detaljer på utsidan och elaka injektionsmärken på insidan.....spakla å slipa!

Bild





De här detaljerna är på båda sidor utblåset...och de är fel, finns ingen försänkning och den lilla luckan står inte ut ...spackla å slipa!.

Bild





En annan grej att förbättra.... själva utblåset sitter ju inne i kroppen och kalkonfjädrarna sitter invändigt....lite trista detaljer här.

Bild





Bara för kul skull så jämförde jag RM8 med sin kusin TF-30.....F-14 utblåset ser pyttelitet ut! Vilken best RM8 var!

Bild





Ok nu har jag blitt knäpp på riktigt..... gjorde en mall och ristade massa små trianglar på en bit plasticard...

Bild





Skar ut dom....men det kommer mer!

Bild






Mycket mer! Här ska byggas kalkonfjädrar!

Bild





Först limmade jag dit gångjärnen....

Bild





Sedan första lagret fjädrar...

Bild





Och klart...det ser väl bra mycket tjusigare ut än vad som fanns innan :D

Bild






Sedan lade jag till de där små pryttlarna på utsidan av utblåset....

Bild






Liten torrpassning med fästet för reverseringsklaffarna.....

Bild






En snabb visit till framänden och peta in lite motvikt i nosen!

Bild






Så...själva stjärtkone behövde lite uppmärksamhet som sagt. spacklat och slipat samt ristade nya panellinjer och lade till plasticard för att markera att det faktiskt är en överbyggnad på utblåset. Markerade med tejp var kylhålen ska sitta.

Bild






Så....markerade och borrade :D

Bild





Framkroppen slipad och ristad....

Bild





På med nosen...

Bild




Slutligen prajmade jag de bakre regionerna :P

Bild



god fortsättning :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

För tidigt för en uppdatering? här kmmer den i alla fall :P



Luftintagen ser fina ut...piffade upp dom med lite pianotråd i nederkant.

Bild





Målade utblåset i Alclad steel....

Bild





Och luftintagen med Alclad white alumin ium.

Bild





Limmade dom på plats....lite spackel och slipa lär behövas :D

Bild





Reverseringspaddlarna, de ser lite enkla ut på insidan....

Bild





Piffade till center paddeln med en pistong och fäste...

Bild




Och lite nitar för insidan.. de ska egentligen sticka ut men det blev lite intressantare i alla fall. Egentligen ser paddlarna ut som pilspetsar och öppnas där jag har ristat men det får vara :D

Bild





Lite kreativt maskande....

Bild




Sedan lite Alclad exhaust och lite arbete med mina sminkset :P

Bild




Redo för montering!

Bild





In med burken i kroppen och limma ihop bakkroppen.

Bild




In med paddlarna i utblåset...

Bild




Och in med utblåset i bakkroppen....ska nog spacklas och slipas lite här med.

Bild




En titt upp i baken....

Bild




Kan lika gärna limm apå vingarna...

Bild




Och kroppssektionerna...börjar det se bekant ut?

Bild


Bild




Så, lite annandags pyssel :D

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Yep..en ny uppdatering igen :D

Först vill jag länka till en jättebra bild av en JA i så god profil det går i levande livet....man ser alla paneler och den är vad jag utgått ifrån när jag moddat fenan.

http://www.hottail.nl/special/vintage/M ... peJA37.jpg




Åter till programmet...


Maska för spackel...

Bild





Sådär blev det...

Bild




Kan lika gärna spackla småkrafset också...

Bild




Så kommer vi till fendebaklet....

Det är rätt mycket knas med fenan...jag använde bilden som förlaga till moddandet och listan är som följer:

framkanten ska vara parallell och inte olika vinklar som i modellen.
Fenan ska vara en liiiiten gnutta högre.
Vinkeln i bakkanten av fentoppen ska vara liiiite skarpare.
Pitotröret sitter för högt upp och bulben den sitter i är för stor...dessutom saknas panellinjer runt pitotröret.


Bild






Jag blåste upp bilden tills rodren var lika stora och utgick därifrån.

Bild




Här ser ni vad som är vajj med framkanten.

Bild





Bara bita ihop och sätta igång!

Först plasticard i bakkant och uppepå.

Bild





Sedan kom Dremeln fram och framkanten ovanför sågtanden försvann.

Bild





Mer plasticard

Bild





Så avslutas operationen med spackel :D

Bild





Nu får det stå tills imorgon och sedan ska jag fippla till ett nytt pitotrör.



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Arbetet fortsätter :D



Färdigslipat :D

Bild




Stabben är slipad den med....

Bild




En liten torrpassning.

Bild



Lite mer kirurgi på stabben ....pitotröret ska dit och lite nya panellinjer ska dras.

Bild


Såja

Bild



Pitotröret är från Mastrer och är otroligt tunn....och skör!

Bild




Allt limmat på plats och ristandet gjort.

Bild




På tal om rista....nu är alla förlorade panellinjer återställda.

Bild




På med kanarderna...fin fin passformhär måste jag nämna.

Bild




Åsså de små stöden till luftintagen...

Bild





De glömde stöden på undersidan så jag fick göra egna av plasticard...inte så betungande :D

Bild




Så detaljerade jag luftinsuget på buken....som har rätt form men är upp och ner...spetsen ska peka nedåt och det ska vara en liten läpp i basen.

Bild



Borrade ur pipan på Oerlikonen....

Bild




Slutligen borrade jag hålen i buk luftbromsarna med Dremeln..orkade inte hålla på och borra förhand :P

Bild




En liten torrpassning på slutet...fenan ska av...den åker inte på förrän slutspurten, annars hinner jag slå av den innan :P

Bild






Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar