Le Terrible. Färdigställd! Sid 5.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Le Terrible. Färdigställd! Sid 5.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Nu är det dags.
Min första resinmodell.

Bild

En fransk jagare från VK2 tillverkad av Combrig.
Att bygga henne blir en övning i resinbygge inför bygget av Combrigs Seydlitz. Den enda byggsats av en tysk slagkryssare från VK1 som finns i 1:350.

Bild

Delarna ser OK ut.

Bild

Liksom fotoetsarket, även om relingarna är lite grova.

Bild

Jag började med att limma ihop skrovets över- och underdel med epoxilim.

Bild

Passformen lämnade som väntat en del att önska.

Bild

Började bygga lite på överbyggnaden för att fly från tanken på att spackla och slipa vattenlinjeskarven.

Bild

Sen tog jag tjuren vid hornen och spacklade skarven med milliput.
Skänk mig en medlitandets tanke de närmsta dagarna medan jag sitter och slipar i mitt anletes svett.

På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 04 mar 2015, 21:06, redigerad totalt 5 gång.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Le Terrible. Min första resonmodell

Inlägg av Snussugen »

Ha så roligt med slipandet! Men vore det inte lättare att helt enkelt smeta bort det med nailpolish remover? Boris lärde mig det. Noll slipning, och spacklet stannar enbart i sömmarna. Smidigt som en skogsgiraff med balettskor!
Live & let dry.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Le Terrible. Min första resinmodell

Inlägg av Ulf Lundberg »

Nailpolish remover, är inte det samma som etylacetat?
Jag testar lite...

Uffe
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Le Terrible. Min första resonmodell

Inlägg av kallenordlund »

Snussugen skrev:Ha så roligt med slipandet! Men vore det inte lättare att helt enkelt smeta bort det med nailpolish remover? Boris lärde mig det. Noll slipning, och spacklet stannar enbart i sömmarna. Smidigt som en skogsgiraff med balettskor!
Hmmm...Är inte Milliputen vattenlöslig eller kommer jag ihåg hel fel. Vill minnas att jag gjort samma sak fast putsat bort överflödet med en vattenfuktad topz.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Le Terrible. Min första resonmodell

Inlägg av Snussugen »

kallenordlund skrev:
Snussugen skrev:Ha så roligt med slipandet! Men vore det inte lättare att helt enkelt smeta bort det med nailpolish remover? Boris lärde mig det. Noll slipning, och spacklet stannar enbart i sömmarna. Smidigt som en skogsgiraff med balettskor!
Hmmm...Är inte Milliputen vattenlöslig eller kommer jag ihåg hel fel. Vill minnas att jag gjort samma sak fast putsat bort överflödet med en vattenfuktad topz.
Du kan ha rätt, vet att det fungerar som en dröm för Tamiyas putty. Milliput är jag inte alltför bekant med.
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Le Terrible. Min första resinmodell

Inlägg av magnusf »

Känns ju som ett lovande namn på en första resinmodell...

Använd vatten när du lägger på Milliput för att jämna till det medan det fortfarande är mjukt. Det är inte så illa att slipa heller och så krymper det inte heller, det var under många år mitt favoritspackel!

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Le Terrible. Min första resinmodell

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag använde vatten för att jämna ut milliputten och kom en bit men inte riktigt hela vägen.
Det är nog en övningsfråga.

Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Le Terrible. Min första resinmodell

Inlägg av magnusf »

Man kommer aldrig undan slipningen helt men lite jämnare och snyggare blir det och bättre förutsättningar!

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Le Terrible. Min första resinmodell

Inlägg av Joakim Hultman »

All heder åt dig som ger sig i kast med detta projekt. Låt oss hoppas att modellen fortsättningsvis inte lever upp helt till fartygsnamnet (så som det låter på engelska åtminstone).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Le Terrible. Min första resinmodell

Inlägg av Henrik R »

Oj oj! En resin modell minsann :) Ska bli intressant och följa. Detta kommer nog bli hur snyggt som helst trots att resin är lite mer "arbetsamt".
Skriv svar