Putte kanske såg ut så här...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Strv102

Putte kanske såg ut så här...

Inlägg av Strv102 »

Hej!

Tänkte bjuda på lite svenskt pansar igen. Den här gången är det min tolkning av "Putte" i utförandet för försöken med radiostationer för stridsvagnsförband. Modellen är en (två) Renault FT-17 från Meng. Då jag ville ha så mycket av inredningen med som möjligt så blev det
rätt torn på versionen som har motorn med. En riktigt trevlig modell med en miljard delar för bandaggregaten. Man kan inte nog trycka på vikten av noggrannhet vid bygget av dessa. I övrigt är det en del pillrigt jobb också eftersom man valt att göra chassit i ganska många delar också.

Målningen valde jag att göra med vallejos olivgrå som tydligen ska funka som en "fransk" kulör. Jag resonerade som så att Putte inte målades om till grå då den var här för försök och hade en tämligen kort karriär. Lite artistisk frihet ägnade jag mig åt med kronmärkningen. Har inte sett det på bild just på Putte men tycker att det förstärker bilden av en svensk vagn. Man kan ju se märkningen på 21-29:orna och det är möjligt att Putte han med innan skroten att få en kronmärkning, vad vet jag... Om inte annat så är det coolt med kronmärkning 8-)

Vädringen har skett med olja, blyerts och pigment. Bilderna är inte superbra för att uttrycka sig lindrigt så det kan vara lite svårt att se dammet, rinningar, mm på vagnen. Jag strävade efter en använd vagn men inte lerig. Antennen försöker efterlikna högantennen i bambu som man kan se på bilder från försöken. Antennen är en plasticard rundstav som kapats i längder och sedan limmats ihop igen för att få skarvar. Målad i svart och dark yellow (Båda Tamiya). Staglinor, mm på antennen ska också tillkomma men får bli när en lämplig bas tillverkats för vagnen...

Ta gärna en titt och tyck till (så gott det går utifrån dessa förbenade foton)

Tar även tillfället i akt att önska alla en God Jul!

/Micke

Bild

Bild

Bild
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Nej. Putte såg ut så här

Inlägg av Björn B »

:) Nej. Putte såg ut så här:

Bild

Men jag gillar din version också. Har funderat på att bygga densamma fast i mindre skala så jag får väl spara dina bilder som referens.
302C
Namn: Per Kjelltoft

Re: Putte kanske såg ut så här...

Inlägg av 302C »

Riktigt roligt att se Micke!!
Kul att du öppnat luckor så man får se vad som göms därinne och att du fått med "högantennen" i bambu.
Ditt resonemang låter ju troligt så och gör ju modellen mer spännande.
Har du klämt in radioutrustning också!?
Ser fram emot en bas så att vagnen ser ut att ha grupperat för försök.
Tack!
Med vänlig hälsning,

Per
Strv102

Inlägg av Strv102 »

Ha ha! Ja det finns nog många fordon genom historien som kallats "Putte"
När det gäller radioutrustningen så blev det återigen artistisk frihet som gällde.
Det sitter en radio i en låda inne i vagnen. Jag utnyttjade ammunitionsstället som
hylla för den. Radion i sig hittade jag i skrotlådan, tror att det är en brittisk bärbar
historia. Men den såg lite gammaldags ut och lämpade sig för träimitation.
Imitationen är gjord med olja på en bas av deck tan. Sedan tillverkade jag även en
liten telegrafnyckel. Bör ju bli hörlurar också... Nåja, resultatet finns med på bilden.
Man ser ju inte så förtvivlat mycket av den även om luckorna är öppna så det var bara
att plocka av tornet för att visa...

Bild

Tack för titten och kommentarerna,

Old Mike :D
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul bygge!
Genialt enkel och effektiv metod att åstadkomma en bambustav.
Hatten av för visad kreativitet!
Uffe
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Härligt bygge, Micke! Kul att se någon bygga "Putte" - snyggt jobbat.

Hur har du fäst bambustolpen till vagnen? Har bilder på Putte med denna monterad, men det går inte att se hur den satt fast. Hur har du löst det?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Den här har jag också kollat på tidigare men slarvigt nog inte kommenterat, borde kanske vänta tills den står på sin platta :-) ?

Vackert bygge Mike! Bambuantennen var ju bara för läcker, och resten också! Men som sagt, lite basplatta och staglinor så...

God Fortsättning!

Magnus
Strv102

Inlägg av Strv102 »

Tack för alla kommentarer! Gällande bambustolpen så sitter den inte fast i vagnen för närvarande. Tittar man på fotot som finns på Putte där man ser vagnen rakt fram ifrån så ser det ut som den sitter bakom fjäderbenet för bandaggregatet. På modellen så är bambustolpen gjord av en 1,6 mm stav
i plasticard. Den passar precis bakom fjäderbenet på vagnen. Var lite orolig att utrymmet skulle vara för litet men det fungerade. Det kan ju vara en fördel att inte sätta fast förrän man klurat ut en bra lösning. Antennen är ju trots allt 18 cm vilket liknar förhållandet man kan se mellan den och vagnen på de få bilder jag sett av Putte. Skulle man vilja packa ner modellen för transport, mm så är det en fördel att slippa antennens längd. Sedan hur staglinorna exakt ska se ut och de trådar som jag antar är själva antennen ska se ut är fortfarande inte klart. Men pga den bristfälliga dokumentationen så får man freestyla lite och försöka få det att se någorlunda trovärdigt ut. Jag vet tex inte heller hur antennen kopplades till radion...

När det gäller att tillverka bambu så hittade jag detta på Armorama, så det är inget jag själv kan ta åt mig äran för. Däremot så tycker jag att det är en tillräckligt bra teknik och jag ska nog försöka förbättra så att de svarta linjerna (skarvarna) inte ser så distinkta ut. Funderar även på om inte ett lager clear yellow skulle vara på sin plats för att ge lite mer djup och träkänsla.

Plattan ja... Vi får se när den blir klar... Har inte så stor erfarenhet av att göra sådana men någon gång måste man ju börja. Jag har några fler vagnar jag skulle vilja ställa i en liten "miljö".

God fortsättning!

Micke
Skriv svar