Hej Henrik!
Trevligt projekt, och kul att du väljer att köra med FN målning. Såg att min KP Bil nämndes häroven (tack för vänliga ord Erik!), och kanske kan ge lite tips.
Precis som Erik skriver så är det väldigt lätt att vitt övergår till rosa-aktiga toner om man över-använder washer och filter i "jordfärger" på en vit yta.
Jag använde Tamiya German Grey som grundfärg, sedan hårsspray och över detta vitt. Jag lät det gråa lysa igenom lite för att skapa skuggningar, men inte mycket. Chippning gjordes alltså med hårspray-metoden.
Som pin-wash använde jag sedan MIG productions "Cold Grey Wash". Jag använde sedan samma wash, mycket mer urtunnad, som filter. Jag tror att jag använde lite, lite brun wash nere vid hjulen också, men inte på vagnskroppen.
Du noterar alltså att jag använt mest gråtoner både som grundfärg och wash/filter. På så vis tappade jag inte den vita nyansen.
Lite rost och smuts-toner lades sedan försiktigt på plats på utbalda ställen, och slutligen lätt vädring kring nedre delarna och hjul med pigment i 2-3 olika brun-toner för att ge ett dammigt utseende.
Vill du läsa mer, finns en bygg artikel här:
http://www.plasticwarfare.se/2011/01/af ... the-congo/
Ha det bra, skall bli kul att följa ditt bygge!