Modelling myths.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Modelling myths.

Inlägg av Janne Nilsson »

Finns en del poänger här.

http://www.scalemodelsoup.com/2014/10/5 ... eling.html

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Modelling myths.

Inlägg av F Porsche »

Hehe

Jag öppnade inlägget och förväntade mig myter typ T34:or utan färg och så....
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modelling myths.

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag tycker att en del av det som skrevs var lite raljant. Att nybörjare
letar efter knep är inget underligt. Att påstå att det inte finns knep är
ren lögn (knep kan även kallas yrkes/hantverkskunskap) Att försöka
inbilla andra att det inte finns genvägar är som att underkänna själva
grunden bakom ackumulerad kunskap, om individ A genom träget
experimenterande till slut hittat en bra metod och sen lär ut denna så
till individ B så har B fått "knepet" av A och kommer fortare fram till
målet. Sen krävs givetvis övning men då kan B börja öva åt rätt håll och
ändå tjäna in en massa tid.
Ska det bli roligt och läsvärt så kanske det behöver vara lite raljant ...
/ Robin
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Modelling myths.

Inlägg av SwedBear »

heh, jag har nyligen börjat med modeller igen efter 24 års paus och om det är något jag insett är det att jag tycker det är en ganska billig hobby :). Det avspeglas av min allt för stora bygghög + att jag köpt färger, weathering satser etc. etc. Allt är ju relativt. Jag är datornörd, prylnörd och håller mkt på att bygga datorer, testa surfplattor och telefoner etc. och det är hobbys som kostar mkt mer pengar. Så jag tycker inte att modellbygge är en dyr hobby egentligen. Jag tycker man kan få enormt mkt modell för pengarna nuförtiden ..
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Modelling myths.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Om man bygger de modeller man köper, är det en billig hobby.
Den dyraste enskilda investeringen är en kompressor, men den är en långtidsinvestering. Min fungerar klanderfritt sedan åtta år nu.

I övrigt är modellbygge som att spela ett musikinstrument. Man måste öva för att bli bra på det. Obs att det är först när man färdigställt en modell och helst ställt ut den bredvid andra bra modeller av liknande förebilder, som man verkligen lär sig något. Därför är tävlingar och utställningar viktiga.
Att samla byggsatser och att bygga, men inte bygga klart, blir man ingen bra modellbyggare av.
Att läsa om modellbygge gör dig bara till en bättre modellbyggare, om du faktiskt testar och övar de beskrivna teknikerna.

Uffe
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Modelling myths.

Inlägg av Janne Nilsson »

Det finns ingen hobby som är så billig och så enkel att man inte kan göra den dyr och komplicerad.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modelling myths.

Inlägg av Robin Nilsson »

Inte ens att samla frimärken, till och med det kan bli dyrt om man bara anstränger sig lite ....
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Modelling myths.

Inlägg av Janne Nilsson »

First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modelling myths.

Inlägg av Robin Nilsson »

Tråd som direkt motbevisar en av "teserna" i 'Modelling Myths':
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=6051
Nybörjare som får en lista med "knep" av nån som kan mera och därmed
kan ta ett stort steg framåt ;-)
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Modelling myths.

Inlägg av Janne Nilsson »

Inga knep där inte. Det är skillnad på att hitta genvägar och enkla metoder som ger gott resultat och på att uppfinna hjulet på nytt.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar