Strv m/37 - utsidan nästan klar s23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders Sköld
Inlägg: 55
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Strv m/37 - del 6 - driv och spännhjul, sida 11

Inlägg av Anders Sköld »

oooo vad häfftigt det är när ni gör eget =) Good Work, Keep going mer bilder :D
SvenYoung
Inlägg: 2921
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv m/37 - del 6 - driv och spännhjul, sida 11

Inlägg av SvenYoung »

Tackar Anders!

Detta var riktigt roligt. Emil's ets håller mycket hög kvalite.

Kom T34 banden fram idag?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv m/37 - del 6 - driv och spännhjul, sida 11

Inlägg av Stellan »

Nu är det Juhl igen! Hjul igen...

Äh, i vilket fall så hyllar vi tusenkonstnären Emil för detta. En ny produkt helt på marknaden eller finns det något liknande sedan tidigare?
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Inlägg: 2921
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv m/37 - del 6 - driv och spännhjul, sida 11

Inlägg av SvenYoung »

Hej Stellan!

Detta är helt nytt, framtaget till det här m/37 projektet. Tur att man har Emil på nära håll. :-)

Jag tackar å Emil's vägnar för hyllningen.

Än så länge tror jag inte att det finns några planer att sälja dessa, men om det finns intressenter som vill bygga m/37 så tror jag att det skulle kunna vara förhandlingsbart. Dock skall jag inte föra Emil's talan i detta. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv m/37 - del 6 - driv och spännhjul, sida 11

Inlägg av Stellan »

Men det är ju genialiskt att göra så här, kanske det finns andra hjul och mackapärer som kylarprydnader som kan massproduceras till marknaden???
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Inlägg: 2921
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv m/37 - del 6 - driv och spännhjul, sida 11

Inlägg av SvenYoung »

Stellan skrev:Men det är ju genialiskt att göra så här, kanske det finns andra hjul och mackapärer som kylarprydnader som kan massproduceras till marknaden???
Jag håller med, det finns en hel del man kan göra med ets på ett bra sätt. Det var därför jag beställde även Volvo-emblem och golv till Pbv302 vapenhuven samtidigt - kommer att behövas en dag :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Strv m/37 - del 6 - driv och spännhjul, sida 11

Inlägg av Emil_Juhl »

Stort tack för alla fina ord! Det glädjer mig att ni gillar etset.

Jag var själv väldigt nyfiken på hur detta skulle bli. Måste säga att jag känner mig nöjd så här långt.
Ska bli mycket spännande att få se alla delar färdigmonterade på Svens vagn. Att få se om konstruktionen håller hela vägen.

Detta är i nuläget inga delar som jag planerar att massproducera. Det är helt enkelt för mycket jobb att stå och etsa här hemma.
Mvh
Emil Juhl
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Strv m/37 - del 6 - driv och spännhjul, sida 11

Inlägg av MiniStuff »

Oh my! Himlarns så snyggt! :shock:

Är det krångligt att etsa? Har tänkt i såna banor ibland men aldrig utforskat området mer

Markus
SvenYoung
Inlägg: 2921
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv m/37 - del 6 - driv och spännhjul, sida 11

Inlägg av SvenYoung »

MiniStuff skrev:Oh my! Himlarns så snyggt! :shock:

Är det krångligt att etsa? Har tänkt i såna banor ibland men aldrig utforskat området mer

Markus

Tackar, Markus!

Det var inte krångligt alls, jag ringde bara och beställde jobbet av Emil och vips dök det upp ets och ett svarvat bärhjul i brevlådan. :-)

Skämt åsido, Emil har lagt ner ett fantastiskt jobb på detta. Allt från CAD, till att ta fram själva etset, och så bärhjulet som skall bli en master till gjutning när jag har fått dit bultarna. Helt obetalbart!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Strv m/37 - del 6 - driv och spännhjul, sida 11

Inlägg av Emil_Juhl »

MiniStuff skrev:Oh my! Himlarns så snyggt! :shock:

Är det krångligt att etsa? Har tänkt i såna banor ibland men aldrig utforskat området mer

Markus

Krångligt är nog ett bra sätt att beskriva det. Det är inte speciellt svårt i sig men ganska bökigt och det blir lätt fel om man inte har huvudet med sig.
I Svens fall hade jag lite tur och det lyckades på första försöket. Bortsett från en Volvo-logga som blev kass.
Men ibland har jag fått göra om en plåt fyra gånger innan jag fått en som är bra.
Det främsta problemet ligger i att fotoresisten på plåten ofta är lite ojämn. Då framkallas olika delar av plåten olika snabbt.
Ett annat vanligt bekymmer är att veta när plåten är tillräckligt framkallad. Ibland ser det ut som att den är klar trots att det ligger ett tunnt lager fotoresist kvar. Och då blir det pannkaka av hela etsningen och det är bara till att börja om från början.
Har man sen en större plåt med många delar så kan det vara lite lurigt att se om allt skrivits ut korrekt. Det är lätt att missa nån liten detalj och först när man börjar bygga märker man att man gjort bort sig.

Man kan väl sammanfatta det som lätt men svårt , smidigt men krångligt ;)

Men kan man bara rita lite med datorn så kan man lära sig etsa och det är inte svårt att få tag på utrustning. 90% finns nämligen på Kjell & Co
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar